Saturday, May 4, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapMikael Holmberg - hans...

Mikael Holmberg – hans framgångsresa inom e-handel startade redan 1995

Norrköpingföretaget Packoplock levererar emballage till företag och har vuxit 185 månader på raken och vill fortsätta växa. Vi pratade med grundaren Mikael Holmberg, för honom var det aldrig självklart att starta företag.

Mikaels största utmaning är att få tiden att räcka till trots det tar han sig tid till att varje morgon gå runt i deras lokaler på 20000 kvm och säga hej till alla.

En bra entreprenör behöver vara envis, lösningsorienterad och ha förmåga att gena i rätt kurvor. Tiden är en extrem bristvara så det gäller att hela tiden försöka göra rätt saker.

– Den största utmaningen är att få tiden att räcka, berättar Mikael.

Att starta företag var aldrig en självklarhet för Mikael. Han jobbade inom Teliakoncernen i 10 år där han trivdes väldigt bra.

– När jag började på Telia jobbade jag med att skapa nya affärer på företagssidan, och med Call Center som var en stor satsning då. Jag blev senare ansvarig för en stor satsning med att introducera internet på svenska skolan. Det började jag med redan 1994 och det var verkligen supertidigt, internets barndom. Sedan blev jag VD för ett dotterbolag till Telia som gav ut webbaserade interaktiva läromedel. Det företaget lades ner för att vi inte nådde målen och jag lärde mig otroligt mycket av det. Det är jättenyttigt att ta med sig sina misslyckanden och lära sig från dem. Det var i samband med det som jag startade eget.

– Det var mitt under internethypen, det var en så otroligt spännande period, det bubblade verkligen i Stockholm under den perioden. Alla hade nya idéer och jag rycktes med som alla andra i den här otroliga entusiasmen som fanns överallt och nyföretagande som fanns då.

Slump och tillfälligheter tror jag har varit viktiga för oss. Det har dykt upp människor som vill jobba hos oss som har gjort att vi har förändrat vår strategi.

– Jag fick en spark i baken men sedan var det en stämning som gjorde att jag startade eget.

Då startade han kontorslagret.com som var den första webbshopen för kontorsmaterial i Norden.

– Det är en ganska lik idé den vi har nu. Det var fokus på småföretag och distanshandel.

– Vi jobbade med direktreklam. Att bearbeta kunder utan säljare hade ingen gjort i Norden innan, allt byggde på att skicka ut en säljare till kunderna. Men de här små kunderna kunde våra konkurrenter aldrig bygga lönsamhet på. Det blev för dyrt att göra kundbesök. Vi hade kunder som handlade för några tusenlappar och vi byggde hela vårt koncept för att passa de mindre kunderna.

– Jag sålde mitt företag kontorslagret.com till Staples och vi blev en del av Staples som var ett jättestort börsnoterat amerikanskt bolag. Jag sa upp mig men de ville att jag istället skulle ta tjänstledigt.

Ambitionen var att sluta helt och hållet men Mikael hade möjlighet att komma tillbaka.

– Klausulerna vägde man i kilo inte i paragrafer. Jag hade en klausul som sa att jag inte fick konkurrera inom två år. Jag tog först ett sabbatsår. Jag studerade och efter ett tag började jag fundera på vad jag ville göra. Jag hade möjlighet att komma tillbaka till Staples men jag var sugen på att starta företag igen. Det tog ett år för mig att komma fram till det och då började jag researcha.

Mikael ville utnyttja den kunskapen och de kontakterna han hade. Han började kolla på idéer som liknande kontorslagret.com.

– Det skulle vara distanshandel, förbrukningsvaror och det skulle rikta sig till småföretag, det var de tre komponenterna jag ville bygga min idé på. För där visste jag att jag hade kunskap.

– Kontorslagret.com var något vi hittade på helt utan någon förebild men när vi hade kört ett tag upptäckte vi att det fanns liknande företag ute i Europa, som var väldigt lika den idé vi hade utvecklat. Och då hade vi experimenterat och testat och kastat massa pengar i sjön på experimenten som inte funkade.

Mikael tänkte att nästa gång så är det mycket smartare att sno någonting som funkar på en annan marknad och föra in det till Sverige för då slipper han lägga miljoner på experiment som inte funkar och lägga det på det som funkar istället.

Vi ska sova på saken är något vi säger ofta. Det är viktigt att man sover på saken och låter beslut mogna. Att man sedan fattar beslut och är säker på de man fattar och sedan följa det. Det är viktigt att man håller den röda tråden och inte flaxar fram och tillbaka. Har man hittat något som funkar så gör man mer av det och inte något annat.

– Så jag började leta efter idéer som fanns ute i Europa men som inte fanns i Sverige men som hade de här tre komponenterna.

– Jag tittade på ett antal olika varianter och fastnade för konceptet runt emballage och förpackningar. Vi kopierade inte det rakt av utan gjorde det vi trodde på. Man måste någonstans tro att man kan bli bättre. Det var ett franskt företag som jag sneglade på och jag kopierade det jag tyckte de var duktiga på och tillförde det jag var duktig på.

– Sedan har de har varit oerhört oförskämda att komma in i Sverige efter mig så jag har sagt åt dem att man ger sjutton i att jaga dem som kopierar dem, skojar Mikael.

Mikael upplevde då att det inte fanns någon riktigt bra leverantör av emballage till små och medelstora företag. Någon som var väldigt välsorterad och erbjöd bra priser och snabba leveranser.

– Jag hade upptäckt kundbehovet från köparsidan och skapade den leverantör jag själv letade efter, men aldrig fann.

– Jag kontaktade gamla samarbetspartners som kunde förse mig med produkter att sälja och andra som kunde vara med att finansiera uppstarten.

De första månaderna gick inte som planerat.

– Vi hade satt av en viss summa pengar och sa att vi kör det här i tre månader och går det här inte enligt plan så lägger vi ner för att inte kasta bort pengar. Men i början så gick det inte riktigt, vi fick inte riktigt de svaren som vi ville så vi var otroligt nära att sluta då men vi valde ändå att köra på. Och efter det har det gått hyfsat smärtfritt.

– Vi gillar att vrida och vända på saker innan vi fattar beslut, tänka ett varv extra och bestämma sedan.

– Vi ska sova på saken är något vi säger ofta. Det är viktigt att man sover på saken och låter beslut mogna. Att man sedan fattar beslut och är säker på de man fattar och sedan följa det. Det är viktigt att man håller den röda tråden och inte flaxar fram och tillbaka. Har man hittat något som funkar så gör man mer av det och inte något annat.

– Från första idéen har det varit finjusteringar, det har aldrig varit några dramatiska grejer. Det har dykt upp tillfälligheter som vi har varit duktiga på att hoppa på när vi har stött på något som har känts spännande.

– Slump och tillfälligheter tror jag har varit viktiga för oss. Det har dykt upp människor som vill jobba hos oss som har gjort att vi har förändrat vår strategi. Det har dykt upp företag som vill sälja till oss och det har gjort att vi har då ändrat inriktning eller lagt om fokus lite grann.

– Vi har vuxit 185 månader på raken och vill fortsätta växa. Det gör vi genom att arbeta väldigt aktivt på inköpssidan. Är vi väldigt välsorterade, håller bra servicenivå och har bra priser så växer vi.

Vad är ditt framgångsrecept?

– Försöka lägga så mycket fokus det någonsin går på det som är viktigast för dina kunder. I vårt fall har det varit att vara väldigt välsorterade, hålla en mycket hög servicenivå och att ha justa priser.

Vad är det bästa med att vara företagare?

– Det är själva skapandeprocessen, den ger en enorm tillfredsställelse. Man bygger upp någonting som förhoppningsvis kommer leva vidare och innebära glädje för anställda och kunder.

Vad är ditt bästa tips för att lyckas med e-handel?

– Börja med enkla standardlösningar för shop och system. Anpassa dina rutiner efter systemen och inte tvärtom. Det kan du göra när du har blivit ett stort företag. Satsa desto mer pengar på marknadsföring.

Vad ska man tänka på med paketering?

– Kunden. Vad vill kunden ha. Kan man förenkla för kunden.

Vem är din förebild i ditt företagande?

– Det blir svårt att runda Ingvar Kamprad när man pratar om förebilder.

Vad är ditt bästa tips till andra som drömmer om en egen entreprenörsresa?

– Våga ta klivet, men var beredd på att de första åren innebär väldigt mycket tid och väldigt lite lön.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X