Sunday, February 9, 2025
spot_img

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemEntreprenörskapCarolina Lahbo - grundaren...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business


Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför hennes affärsidé behövs och hon ger även bra tips till kvinnor som vill söka investering till sina bolag.

Carolina har sett ett problem där kvinnliga grundare framförallt har svårt att få kapital i pree-seed nivå för att skala sina bolag. I det här läget lånar inte heller bankerna ut pengar och det blir svårt att skala upp sina bolag utan kapital. Så hur gör man, frågade hon sig.

– Om man inte är född i en värld där family and friends har pengar som man kan låna, vad gör man då? Här finns det ingen riktig lösning på marknaden idag. Alla Venture Captital bolag jag pratar med säger att de saknar dealflow, men hur ska de få dealflow om kvinnliga entreprenörer inte ens tar sig förbi första tröskeln?

Carolina bygger nu en kapitalmatchings – plattform som ska matcha kvinnliga entreprenörer med investerare digitalt. De sparar tid till investeraren då denne endast matchas med den sektor denne är intresserad av och entreprenören sparar både tid och självförtroende genom att bara träffa “varma” investerare.

– Vi tror att dagens investerare är redo att göra detta digitalt och kan man även kombinera det med ett fysiskt möte, då har de fått det bästa av två världar, säger Carolina entusiastiskt.

Varför får färre kvinnor riskkapital än män får?

– Det beror på flera faktorer. Ett problem är nätverk och relationer och eftersom det finns färre kvinnliga investerare och beslutsfattare inom riskkapitalbolag, så kan det vara svårare för kvinnliga entreprenörer att få kapital.

Man känner helt enkelt inte lika många investerare som man kan ringa när man har en bra idé. Fördomar och bias är också en stor anledning, vilket leder till helt andra utmaningar när de försöker övertyga investerare.

– Många gånger får kvinnor oftare frågan om barn och familj och sådant frågar man mer sällan män. Idag vet vi dock att många kvinnliga entreprenörer väljer att starta bolag efter att de fått barn och klarar av det utan problem.

Carolina vill här tillägga att ofta är man två i ett förhållande och precis som män har någon som stöttar en med familjen när de bygger bolag så behöver även kvinnor ha det.

En annan fördom är att kvinnor inte är riskaverta. Men det man missar här är, enligt Carolina att kvinnor tar kalkylerad risk eftersom de bygger bolag med sina egna pengar.

– Man jämför helt enkelt inte äpplen med äpplen. För att ta fram relevant statistik måste man fråga en man och kvinna som både bygger på eget kapital eller båda som tagit in riskkapital för att få fram rätt riskanalys.

Vad kan kvinnor behöva lära sig för att bli bättre på att söka kapital?

– De behöver vända sig till “rätt” investerare, som är intresserade av deras sektor. De behöver även lägga mer tid på att bygga nätverk samt att förstå investerarens perspektiv, what’s in it for them?

Det är inte alltid rätt att söka riskkapital.  Det är skillnad på affärsänglar och riskkapitalister, tillägger hon.

– Ibland är det “billigare” att låna pengar än att ta in riskkapital för tidigt.

Vad behöver män som investerar lära sig om kvinnor som söker investerare.

– De behöver förstå att alla kvinnor inte är lika, att riskaversion är personligt och inte könsdefinierat. Kvinnor bygger bolag på ett annat sätt. Att vara aggressiv i sin spending betyder inte att man tar bättre risk utan det kan också betyda att man inte har samma kontroll på hur man gör av med pengar.

Att spendera klokt och bygga i “rätt takt” kan vara framgångsreceptet för en hälsosam bolagsresa. Man behöver inte köpa produkten själv för att kunna se att det finns stor marknadspotential och en hållbar affärsmodell, enligt Carolinas erfarenhet.

– Kvinnor bygger ofta bolag både med hjärna och hjärta, vilket inte betyder att man inte vill tjäna pengar, kvinnor vill tjäna pengar lika mycket som män men det är inte alltid det som är den främsta drivkraften utan att skapa ett resultat av det som de skapar i sitt bolag.

Här är Carolinas fem tips till  kvinnor som söker finansiering:

  1. Sök investerare som investerat i liknande bransch. Läs på om investeraren så du lättare förstår vad hen är intresserad av.
  2. Fokusera på affärsmodellen. De flesta investerare vill se en hockeystick med snabb tillväxt och då veta att de kan tjäna pengar på sin investering inom 3-5 år. Visa vad som är förväntad ROI, det vill säga Return of Investment.
  3. Ha en tydlig exitplan, svara på investeraren ska få tillbaka sin investering.
  4. Sätt fokus på att beskriva teamet.  Oavsett hur bra affärsidé du har så är det utförandet som är avgörande. Vad har ni tidigare gjort? Vad har ni för bakgrund och så vidare.
  5. Sätt en realistisk värdering.  Tidigare i en positiv börsmiljö var det lätt att få investering till en högvärdering på idébasis. Idag krävs det mer, man fokuserar på data och siffror. Det är inte helt fel att ha en förväntad värdering men att man diskuterar fram en nivå med den intresserade investeraren och sätter den tillsammans.

Av Nina Jansdotter

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X