Saturday, April 27, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine...
HemEntreprenörskapBritt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om varför det är ett kul jobb samt ger några bra tips och råd kring hur din hemsida kan få ett lyft.

Britt-Inger är en kreativ människa och tycker om skapande av olika slag. När hon gör hemsidor får hon utlopp för sin kreativitet och skaparglädje på flera olika plan. Samtidigt får hon hjälpa sina kunder att bekomma en skräddarsydd hemsida till ett mycket bra pris.

– Kunderna blir nöjda och glada och det i sig gläder ju också mig.

Hennes kännetecken

Hon är webbutvecklare och använder inga CMS-program med färdiga mallar, och som automatiskt genererar kod, utan skriver sådan kod för hand. Då blir koden mycket bättre, webbsidorna laddas snabbare och det gillas också av Google, enligt hennes erfarenhet.

– Risken för att sajterna ska hackas minskar också avsevärt eftersom sårbarheter i just CMS-program, teman eller plugins brukar utnyttjas för sådant, säger Britt-Inger.

Vilket vanligt misstag gör många som bygger märker du?

– Ett vanligt misstag är att många tycks glömma sajtens målgrupp och istället utgår från sig själva när de bygger sajterna.

Istället bör de dyka lite djupare, menar hon –  A och O är att identifiera målgruppen och utifrån denna skapa en snygg och användarvänlig hemsida. Det är till exempel stor skillnad på att göra en hemsida för ungdomar och en vårdinrättnings hemsida, som kanske framförallt besöks av vuxna och många äldre.

– Den som fått uppdraget att göra sajten måste upplysa beställaren om vikten av att besökarna på sajten trivs, att de förstår hur den fungerar och att de snabbt ska kunna hitta det de letar efter. De besökare som lämnar först är nämligen de som inte hittar på sajten eller tycker att den är krånglig.

Är det fortfarande aktuellt att lägga tid på hemsidor om man är företagare? Man kan ju skriva mycket i sociala medier etcetera? Kan det ersätta hemsida enligt dig?

– En hemsida kan inte ersättas av deltagande på exempelvis sociale medier. Undersökningar visar till exempel att majoriteten av konsumenterna kollar upp företag på internet innan de bestämmer sig för att genomföra ett köp och att nästan alla konsumenter använder internet för att hitta lokala butiker.

Närvaro är viktigt

Konsumenter jämför också ofta olika företag med varandra via internet. Utan hemsida blir det svårt för företag att visa att de ens existerar, tillägger Britt-Inger.

Ett företags digitala närvaro är mycket viktig och i den bästa av världar består den av flera delar. På sociala medier kan företag nå ut till målgrupperna på deras nivå. Hemsidan är däremot grunden, det centrala navet för den digitala närvaron. Dit går folk för att få veta vad företaget erbjuder, få veta öppettider, hur de hittar till företaget, hur de kontaktar det och för att engagera sig med deras innehåll.

– Hemsidan är företagets ansikte utåt och här har företaget en unik chans att lyfta fram vad det är bra på och att göra ett gott intryck hos både gamla kunder och potentiella kunder.

Britt-Inger Jonssons tips till dig som ger ett lyft åt en hemsida:

Användarvänlighet:

Användarvänlighet är inte bara ett fint ord, i webbsammanhang är det mycket viktigt. Användarvänliga webbsidor är intuitiva, lättanvända och lätta att förstå sig på. Börja med att identifiera vilken målgrupp hemsidan i första hand vänder sig till. Ställ dig frågan: Vem är besökaren, vad vill denne uträtta och hur förenar vi det med företagets målsättning? Utifrån detta skapar man sedan en användarvänlig hemsida – en hemsida som får besökaren att trivas.

Bilder:

Använd bilder och ibland gärna video, det är trevligt, men bara där de fyller en funktion. Tänk också på att hålla nere filstorleken så att det inte gör webbsidan långsam (ingen gillar ju en seg sida).

Tydlighet:

Alla webbsidor bör ha ett syfte och ett mål och det är viktigt att ha en tydlig CTA (= Call To Action). Du bör med olika funktioner hjälpa besökarna till handling och att bestämma sig för nästa steg, annars är risken stor att de lämnar sajten. Det kan till exempel röra sig om länkar eller knappar med texten: “Läs mer om …”, “Ring oss”, “Boka här” etcetera.

Ett bonustips: En hemsida blir aldrig klar – se till att uppdatera den emellanåt. Lägg gärna till nytt och mer innehåll. Men framför allt se till att uppdatera befintligt innehåll så att det alltid är aktuellt och inte innehåller några felaktiga uppgifter.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...

Therese Olsson VD för Venture Cup Sverige.

Therese Olsson, är VD för Venture Cup Sverige. Det är en ideell...
X
X