Saturday, May 4, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapMalte Andersson driver podden...

Malte Andersson driver podden Nyfiken

Malte Andersson driver podden Nyfiken där han har intervjuad ett antal företagare, experter och kända människor. Han startade den som en del av ett UF-företag men som den entreprenör han är så hårdsatsar han på att ta sitt koncept till ännu fler lyssnare. Här delar han med sig av tips till andra som vill starta en egen podd.

Om du planerar att starta en podcast, finns det flera viktiga saker att tänka på för att göra din upplevelse framgångsrik inleder han. För det första är det viktigt att du definierar ditt Koncept. Det vill säga du behöver bestämma vad din podcast ska handla om handlar om.

– Om det är en intervju-podcast eller ett enskilt samtal, se till att ha en tydlig idé om vad du vill dela med dina lyssnare.

Se även till att ha kvalitetsutrustning som bra ljudutrustning och proffsig inspelningsmiljö. Ett klart och professionellt ljud är viktigt för att behålla och locka lyssnare, enligt Maltes erfarenhet.

– Bra ljudkvalité får du om du ser till att undvika eko- och bakgrundsljud. Skapa en lugn och behaglig ljudmiljö för lyssnarna. Tänk på hur du själv skulle vilja lyssna.

Marknadsföring är viktigt

Marknadsföring spelar också en avgörande roll för om din podcast blir framgångsrik eller ej, tillägger han.  Använd olika metoder som tidningsannonser i din lokala tidning och sociala medier som LinkedIn, Facebook och framför allt Instagram. Betald marknadsföring kan också vara till hjälp.

– Skapa särskilda sociala mediekonton för din podcast. Dela inte bara avsnitt, utan även “bakom kulisserna” innehåll. Det engagerar lyssnarna och ger en personlig touch.

När du interagerar med din publik får du också mer spridning.  Försök att engagera din publik genom att ställa frågor i dina avsnitt och uppmuntra dem att svara på sociala medier. Att skapa en nära relation till din lyssnarskara kan göra din podcast mer framgångsrik, tipsar Malte.

– Var kreativ och ha kul med din podcast. Det kommer att genomsyra ditt arbete och göra det mer tilltalande för lyssnarna.

Var uthållig

Att bygga en stor lyssnarskara kräver uthållighet. Många poddare ger upp efter ett halvår och när de har skapat tjugo avsnitt, för att resultaten kanske inte är vad de förväntade sig.

– Håll ut längre än så och var medveten om att framgång kan ta tid. När du når den 6-månaders- och 20-avsnittsgränsen, blir du faktiskt en minoritet inom poddvärlden.

– Malte passar även på och ge rådet att delegera vissa uppgifter för att du ska kunna frigöra tid och energi för andra aspekter av podcastskapandet.

Sammanfattningsvis handlar det enligt Malte om att ha en klar konceptidé, hög ljudkvalitet, effektiv marknadsföring, aktiv social medianärvaro, nära interaktion med lyssnare, kreativitet, uthållighet och möjlighet att delegera.

– Starta din podcast med rätt inställning och förvänta dig att det kan ta tid innan du ser betydande framsteg.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X