E-handeln växer ständigt och är ett av de vanligaste segmenten inom nystartade företag. Att handla smidigt online är något vi konsumenter älskar, och grunden för några av sveriges mest framgångsrika entreprenörsresor de senaste åren. Nakd, Daniel Wellington, Axel Arigato och Bianca Ingrossos Caia är alla sprungna ur e-handeln.
När du satt din idé och affärsplan för e-handeln är det dags att välja system. Du som ska driva webbshop har förmodligen fullt fokus på dina produkter, dina kunder och den köpresa du erbjuder. Men e-handel blir snabbt systemintensivt och komplext.
Då finns ett par knep för att minska din administration som företagare:
Låt systemen jobba för dig
E-handelsplattformen är hjärtat i din e-handel. Det är här du hanterar dina produkter, dina kunder och ordrar. Det är även här du skriver beskrivande texter och illustrerar varorna med bilder och kanske videor.
Vare sig du väljer en lösning som Shopify eller WooCommerce, eller en standardiserad plattform som Abicart eller Starweb: Låt order och lager flöda direkt till ekonomisystemet för minimal administration.
Välj molnbaserat
Shopify är en av världens mest använda e-handelssystem, byggt för att du enkelt ska komma igång. Mycket av logiken bygger på att du fyller i informationen och snabbt får igång din webbshop. Shopify har även förberett inställningar för moms och skatter så att allt funkar smidigt, oavsett vad du säljer.
Shopify är helt molnbaserat och har ett eget webbhotell. Du slipper med andra ord tänka på uppdateringar och underhåll av mjukvara och servrar. Fantastiskt skönt för dig som är helt nystartad (eller till och med varit igång ett tag) men vill ta del av Shopifys ekosystem.
Allteftersom din webbshop växer kan det dock bli svårt att navigera i Shopifys stora ekosystem. Då finns specialiserade byråer och integrationsplattformar, som Kodakutens plattform Synka+, redo att hjälpa dig. De har anpassat Shopify till svenska aktörer och integrerar bland annat med Fortnox.
Tid är nyckeln
Felix Frey, ägare och vd på Explr Sweden AB, driver webbutiken Kayakstore via just Shopify, med hjälp av kopplingar via Synka+.
”Synka+ sparar oändligt med tid och låter oss skala vår verksamhet. Supporten är kanon och vi har stort förtroende för Kodakuten som leverantör av våra system. Ett stort plus är den personliga kontakten. När vi verkligen behöver hjälp är responsen alltid snabb. Idag behöver företagare förstå vikten av tid för att kunna komma framåt.”
Made in Sweden med fri support
Ett alternativ till de amerikanska jättarna är att välja en svensk standardiserad e-handelsplattform. Du hyr hela din webbshop per månad och har i regel tillgång till fri support. Det är ofta en smidig start om det är ditt allra första steg mot att bemästra digital handel.
Du kommer snabbt och smidigt igång genom att välja bland olika mallar och utseenden. Abicart och många av dessa plattformar har inbyggd betalning och kopplingar till alla svenska kringsystem.
Syns du inte finns du inte
En avgörande faktor för framgång är synlighet och marknadsföring. En fördel med svenska plattformar är att de i grunden är byggda för sökoptimering på svenska. Dessutom finns färdiga lösningar för nyhetsbrev och lojalitetsprogram som kan få dina kunder att återkomma för fler köp.
Hur vill kunden betala?
Ge dina kunder flera valmöjligheter när det kommer till betalning. Swish växer så det knakar online och finns bland annat i Klarnas checkout. Nets Easy är smidigt för kortbetalning, och säljer du mot företag är Briqpay ett smart val.
Att koppla på en integration för avprickning av betalningar sparar massor av tid. Där är Automatiseramera eller Klarna PayCollect bra val.
Automagisk administration
Vilket system du än väljer: se till att det går att integrera med andra system. Standardintegrationer är broar mellan system som är färdigbyggda och enkla att koppla på med ett klick.
Som företagare måste du givetvis även bokföra och redovisa din försäljning, din moms och dina kostnader.
Det gör du i ett digitalt ekonomisystem, som Fortnox, med så mycket automation som möjligt – då sparar du tid och energi, och får en bättre säkerhet eftersom risken för manuella fel inte finns. Kopplar du dessutom din bank till Fortnox så går bokföringen nära nog på autopilot.
Frihet och flexibilitet
Förutom din affärsidé och ditt erbjudande är valet av system en förutsättning för din framgång som e-handlare. Ju smidigare flöden, desto mindre administration. Och mer tid till att marknadsföra, leverera service och skapa kundupplevelser som berör. För glöm inte bort att kunden är det viktigaste i din företagsresa. En nöjd kund sprider ordet och blir din ambassadör.
Frågar vi Felix på Kayakstore om vad som är det bästa med att vara egenföretagare och driva en e-handel kommer svaret snabbt:
“Friheten och flexibiliteten. I kombination med att kunna jobba med mitt intresse.”