Efter framgångarna på bostadsmarknaden och i tv-rutan förklarar Fredrik Eklund hur man blir en säljare som kan sälja vad som helst till vem som helst i succéboken Sälj!. Vi har läst boken och hämtat några av våra favorittips på hur du kan bli en bättre och lyckligare säljare – och företagare.
Fredrik Eklund har sålt bostäder till kändisar som Justin Timberlake och Leonardo DiCaprio och lockat miljonpublik med tv-programmet Million Dollar Listings NY. Det är därför inte så konstigt att han ofta får frågan vad hemligheten bakom hans framgångar är. I flera intervjuer har han svarat att hemligheten är ”att jobba hårdare än någon annan”, men inför sitt boksläpp avslöjade han att en hel del hemligheter hade sparats till boken.
Fredrik Eklunds huvudtes i Sälj! är att om du klarar av att sälja dig själv så klarar du av att sälja vad som helst till vem som helst. Och det här gäller inte bara försäljning av varor och tjänster i utbyte mot pengar, utan mycket annat kan också kopplas till att sälja in något till någon. Det kan till exempel handla om att sälja in dig själv på en dejt, sälja in din kompetens under en anställningsintervju eller att övertyga partnern om att resa till en viss destination under semestern.
Nedan har vi listat ett urval av tipsen som Fredrik Eklund berättar om i sin bok.
1. Var inte för upptagen med att vara upptagen
I bokens inledande kapitel berättar Fredrik Eklund om när han först blev mäklare, och hur han under sitt första år sålde bostäder för 50 miljoner dollar och nominerades till årets säljare. Förstapriset gick dock till någon annan, och när Fredrik senare rannsakade sig själv i spegeln såg han att han hade tillåtit sig själv att gå upp i vikt och att han såg allt annat än pigg ut. ”Vad är meningen med att vara framgångsrik om man inte mår bra?”, tänkte Fredrik och lade om sitt schema fullständigt. Nyckeln till att leva ett bra liv som säljare eller företagare är nämligen att äta, träna och sova rätt, och för att lyckas med det måsta man hantera sin fritid lika strikt som man hanterar sin arbetsdag. De där timmarna framför tv-skärmen på kvällen blir till veckor varje år; veckor som kan användas till träning, matlagning och umgänge. Till sist ska man sova mer, och det bästa sättet att lyckas med det är att investera i en riktigt bra madrass.
2. Det är trevligt att vara trevlig
Enligt Fredrik Eklund har man 30 sekunder på sig att fånga någons uppmärksamhet och göra ett bra första intryck, och man vet aldrig när ett bra första intryck kan gå förlorat. Därför anstränger han sig att alltid vara vänlig och trevlig mot alla han möter, vare sig det rör sig om en kund eller personalen på Starbucks. Komplimanger uppskattas alltid, och de är gratis att ge bort. Allt detta gör vardagen lite trevligare, och faktum är att det glada humöret ökar effektiviteten. Fredrik Eklund listar en rad studier som bland annat visar att skratt sänker blodtrycket och minskar stress samt att en glad person är 12 procent mer produktiv än en icke-glad person.
3. Var social på nätet
Fredrik Eklund har 265 000 följare på Facebook och 372 000 följare på Instagram, vilket hjälper honom att hitta nya kunder och stärka sitt eget varumärke. Men ett tag var det faktiskt nära att Fredrik inte fick marknadsföra sig på det sättet. I boken skriver han om hur ledningen på mäklarfirman där han jobbade införde en regel att alla mäklare skulle skilja mellan sina personliga och professionella kontakter på nätet, och således ha två olika profiler på till exempel Facebook. Fredrik opponerade sig och krävde att regeln skulle avskaffas, vilket den också gjorde. Fler än 600 000 följare senare ser det ut som att han hade rätt. Faktum är att mer än en fjärdedel av Fredrik Eklunds affärsverksamhet kommer från konton på sociala medier. Många företagare känner sig dock obekväma inför sociala medier eftersom det öppnar upp för offentlig kritik, men Fredrik menar att det har blivit en nödvändighet att dela med sig av företaget på det sättet. Det är inte längre en lyx. Samtidigt är det en fantastisk möjlighet att berätta om företagets historia och dess värderingar. Däremot ska man inte vara alltför aktiv på de sociala medierna. Fredrik Eklund framhäver femtimmarsregeln: du inte ska göra mer än två inlägg under en femtimmarsperiod.
4. Sälj på rätt sätt
Det en potentiell kund är allra mest intresserad av är vad du som säljare kan göra för honom eller henne. Och då räcker det oftast inte att visa upp gamla meriter och prestationer (även om dessa ger tyngd till ens löften). Istället ska du måla upp en vision för vad du vill åstadkomma och hur du ska lyckas med det. Den här visionen får gärna handla om förnyelse och nytänkande. Fredrik Eklund berättar om ett tillfälle då han visade upp en modern lägenhet till en potentiell köpare som reagerade på att hennes nuvarande möbler inte skulle passa in i en så pass modern miljö. Istället för att acceptera att lägenhetens moderna stil innebar en dålig matchning framhävde Fredrik att det helt enkelt gör lägenheten ännu mer attraktiv. Hela köpet handlade ju om en nystart, och då skulle hon byta upp sig, röra sig framåt, och köpa ny inredning. Nackdelen blev till en fördel. Till sist är det viktigt att komma till avslut. Mer än 50 procent av all försäljning som misslyckas beror på att säljarna inte ber om det de vill ha. Vid något tillfälle måste man ta initiativet och berätta att man vill sälja, vad det är man vill sälja och till vilket pris man vill sälja.