Alla som startar ett aktiebolag eller en enskild firma kommer förr eller senare att behöva deklarera, kanske redan nu i maj. Vi har tagit reda på hur man undviker de vanligaste fallgroparna.
Det finns ett grundläggande tips när det gäller deklaration. Det främsta är att ägna deklarationen mycket tid och noggrannhet. Anders Månsson är skatterådgivare på den stora revisionsbyrån PwC och har tidigare arbetat på Skatteverket. Under årens lopp har han fått in mängder av deklarationer som innehållit onödiga slarvfel, och han främsta råd är därför att man ska ägna deklarationen mycket tid och noggrannhet.
– Det är så synd när man, på grund av slarv, hamnar i problem, säger han.
En orsak till misstagen är att många företagare tror att Skatteverket har alla uppgifter de behöver, och att Skatteverket helt enkelt hör av sig till företagen om de har några frågor. Men detta antagande är fel, för så fungerar det inte i Sverige. När det gäller skatt vilar ett stort ansvar på den enskilde företagaren – ha alltid det i bakhuvudet!
Eftersom ansvaret vilar på företagaren är det viktigt att alltid gå igenom de förtryckta uppgifterna ordentligt och att även kontrollera uppgifterna från föregående års deklaration. Genom att stämma av att de är korrekta undviker man felaktiga ingångsvärden i årets deklaration. Sätt dig sedan ned och läs igenom allting noggrant. Låt det ta en eller flera dagar. Antingen sitter du själv eller tillsammans med den som hjälpt dig med bokföringen, och går igenom post för post.
Det finns oändligt många saker som kan gå fel i en deklaration, men en vanlig miss är att man redovisar ett felaktigt resultat på grund av att man blandar ihop avdragsgilla och icke avdragsgilla kostnader. Den här typen av feltolkningar är extra vanlig när det gäller enskild näringsverksamhet, så kontrollera en extra gång att inte privata kostnader åker med i din deklaration. Enskilda näringsidkare kan många gånger se det som självklart att vissa kläder måste bäras i arbetet, till exempel skyddskläder, eller att vissa resor ska klassas som tjänsteresor och att de därför bör vara avdragsgilla. Det har till exempel hänt att bloggare försökt göra avdrag för resor, och när Skatteverket senare läst blogginläggen har de dragit slutsatsen att detta i själva verket varit en nöjesresa, vilket har resulterat i en rejäl skattesmäll.
Det är viktigt att komma ihåg att en felaktig deklaration kan resultera i påtagliga avgifter utöver det ursprungliga beloppet som Skatteverket underkänt. Om Skatteverket till exempel underkänner ett avdrag kan du i vissa fall tvingas betala ett skattetillägg som kan uppgå till 40 procent av den riskerade uteblivna skatten. Rent praktiskt innebär det att om du exempelvis försöker göra ett avdrag för en resa som motsvarar en skatteminskning med 500 kronor, riskerar du att åka på ett skattetillägg på 200 kronor.
Frågan är då vad man ska göra om man är osäker på ett visst avdrag. Man kanske inte har resurser att anlita en skatterådgivare, en revisor eller någon som kan bokföring i allmänhet, och det är inte alltid önskvärt att överklaga beslutet till förvaltningsrätten, trots att man kan begära anstånd med att betala in skatten. Den som är osäker gör därför klokt i att skicka med ett så kallat öppet yrkande, där skriver man vilket avdrag som man har gjort och varför. Genom ett öppet yrkande visar du alltså för Skatteverket att du är osäker, och då ska man inte riskera något skattetillägg, enligt Anders Månsson på PwC.
– Detta kommuniceras inte alltid utåt, eftersom Skatteverket inte är intresserade av att få in extra material att gå igenom. Likväl är det en bra livlina för dig som är osäker på om ett avdrag är giltigt eller inte, säger han.
Ett avdrag som det ofta blir fel kring, och som kan uppgå till ganska stora belopp under ett år är resor till och från jobbet. För att kunna dra av för resor med bil måste du exempelvis kunna uppvisa att du varje dag har gjort en tidsvinst på två timmar. Har du då gjort ett felaktigt avdrag för dina bilresor till och från jobbet, vilket är ganska lätt hänt, och inte hänvisat till ett öppet yrkande så riskerar du alltså att få ett skattetillägg på 40 procent av beloppet.
När man driver företag är det viktigt att vara kreativ, inte minst när det kommer till deklarationen. Det betyder såklart inte att du ska undvika att betala skatt, men det kanske passar dig och din verksamhet bättre att betala skatten vid ett annat tillfälle. I så fall ska du skapa en periodiseringsfond.
Vänta lite, periodiseringsfond? tänker du. Vad är det? Jo, om du har haft ett bra år i din näringsverksamhet och ditt resultat blivit väldigt högt, men du vet att du kommer att behöva mycket kapital under året som kommer, så kan det vara bra att skjuta skatten på framtiden. Du gör då helt enkelt en avsättning till kommande år i en periodiseringsfond, vilket innebär att resultatet minskar samtidigt som du återför kapital till din verksamhet. Det finns begränsningar om hur mycket skatt du får skjuta framför dig i en periodiseringsfond, bland annat en viss procentsats vars storlek följer av deklarationsblanketten.
Under uppstartsfasen av en enskild firma ska man dock vara försiktig med att skapa en periodiseringsfond. Pengarna i en periodiseringsfond ska nämligen vara Skatteverket tillhanda inom sex år, och eftersom en vinst i en enskild firma behandlas som inkomst av tjänst kan man behöva betala en väldigt hög marginalskatt, ibland så mycket som 57–58 procent, om man blir tvungen att skatta för en stor inkomst under ett och samma år.
– Innan du hamnar i det läget att ditt resultat blir väldigt stort i en enskild firma kan det vara läge att växla upp till aktiebolag. Det ska då göras innan det blir dags att deklarera, förklarar Anders Månsson.
Om du växlar över från enskild firma till aktiebolag undviker du den höga marginalskatten som en enskild firma med bra resultat kan råka ut för, eftersom du kan omvandla delar av vinsten till aktieutdelning eller lön. En annan fördel med aktiebolaget är att du kan undvika att själv behöva betala eventuella skattesmällar, vilket inte är fallet med en enskild firma.
Ha dock i åtanke att denna text endast rör deklaration och skatt, och att det kan finnas andra fördelar med att ha enskild firma under de första åren. Tänk därför även på helheten och det sociala skyddsnätet när du ska välja företagsform. Vad som är bäst för just dig och ditt företag är väldigt individuellt.