Hänger du med i utvecklingen…

…eller har du fastnat i samma gamla hjulspår? Precis som löften om att börja träna eller äta nyttigare borde alla företagare även lova bättre effektivitet i verksamheten. I dag finns så många digitala lösningar som spar både tid och pengar.

Att vara företagare innebär en hel del administrativa uppgifter som tar tid från det man verkligen brinner för. Sitt företag. Sin affärsidé.
Vi är många som som lovar att äta mer hälsosamt och börja träna. Likadant borde man tänka i sitt företagande. Göra en omstart. Införa nya rutiner. Våga göra förändringar. Titta på vilka tidstjuvar som finns och undersök vad du kan göra åt dem för att göra arbetet mer effektivt. Scouta marknaden för att se vilka smarta smarta lösningar som finns att tillgå.

Ett företag som arbetar för en bättre vardag för småföretagare är Fortnox.
– Vi har gått från att utveckla program för till exempel bokföring och fakturering i molnet till att i dag erbjuda ett helt ekosystem av sammankopplade och automatiserade produkter och tjänster för småföretagare. Vi jobbar hårt för att förenkla, bygga bort svårigheter och addera nya möjligheter för alla småföretagare, säger Johan Swedenborg, Chief Marketing officer på Fortnox.

Automatisera tidstjuvar

Ett exempel han tar upp är att många företagare idag fortfarande skickar och hanterar sina fakturor på det gamla traditionella sättet med posten. Det är tidskrävande och kostsamt att göra allt manuellt – dessutom tillkommer påminnelser och risken att senare inte få betalt.
– I dag finns istället smarta och helt automatiserade tjänster för detta. Med en enkel knapptryckning kan vi ta över och sköta hela processen. Avlastande och tidsbesparande så att företagaren kan lägga sin tid på kärnverksamheten eller familjen.

Tid är en viktig resurs. Pengar en annan. Johan berättar att många småföretagare gör stora jobb för kunder och får betalt långt senare.
– Att sälja eller belåna fakturor är inte alls komplicerat. Det kan lösa de tillfälliga likviditetsproblem som uppstår och skapa handlingsutrymme.

10 tips – Så blir du mer effektiv

  • Skapa att göra-listor dagen innan. Det gör arbetsdagen mer strukturerad och du får mer tid över till annat. Känns listan lång och oöverkomlig, lägg in en promenad. Då får du en omstart, samlar tankarna och jobbar mer effektivt efteråt.
  • Digitalisera planeringen med hjälp av molnet. En digital kalender kommer du åt var du än befinner dig. Här kan du även samplanera med kollegor även om ni inte befinner er på samma plats.
  • Gör bokföringen och andra “tråkiga” administrativa uppgifter direkt. Samlar du dem på hög blir du bara stressad och risken att du tappar bort viktiga papper är stor.
  • Avsätt tid för att sätta dig in i vilka lösningar som finns. Det är en investering för framtiden.
  • Digitalisera bokföringen. Scanna av alla verifikat och maila in dem direkt till systemet. På så sätt får de en snabb översikt. Glöm dock inte att orginalverifikaten måste sparas i tre år.
  • Automatisera kvittohanteringen. Skaffa till exempel Fortnox Kvitto & Resa som möjliggör att du kan fotografera kvitton, som tolkas och bokförs automatiskt.
  • Lägg över fakturahanteringen på någon annan. Inom detta område finns automatiska tjänster som spar både tid och pengar.
  • Sluta vara bank. Det finns tjänster som kostnadsfritt tar hand om saker som betalningspåminnelser och inkassokrav om kunden inte betalar i tid.
  • Många företagare vrider, vänder och drar gärna arbetsuppgifter ett extra varv även om det inte behövs. Var istället nöjd och gå över till nästa uppgift.
  • Sluta multitaska. Det leder bara till att du inte slutför uppgifter du påbörjat och lämnar dig med känslan att du inte åstadkommit någonting.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!