Friday, April 26, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemFörsäljningE-handelSå lyckas du sälja...

Så lyckas du sälja på nätet

Konkurrensen hårdnar och de allt mer större aktörerna börjar ge sig in i leken. Men digitaliseringen gör också att konsumentmarknaden ökar. Genom att hitta sin nisch, bjuda på kunskap för att skapa förtroende och gå med i en större organisation för bättre avtal går det att lyckas på nätet.

Redan när man går i tankarna på att starta en e-handel gäller det att göra en ordentlig marknadsanalys.
– Konkurrensen inom e-handel har hårdnat den senaste tiden när flera av de stora detaljhandelskedjorna satsar allt mer på de digitala kanalerna. Även de internationella aktörerna har allt mer fokus på Sverige. Därför är det viktigt att hitta en ledig nisch och erbjuda något som inte de stora etablerade aktörerna redan erbjuder, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, en del av branschorganisationen Svensk Handel.

När man väl hittat sin nisch gäller det att få till bra avtal med leverantörer, vilket inte är enkelt som liten aktör. Per tipsar om att söka sig till en större organisation.
– Genom en organisation kan du få ta del av bra avtal med till exempel logistik-, betalnings- och marknadsföringsaktörer samt aktuella trender inom branschen, förmåner som redan är upphandlade och juridisk hjälp om du skulle få problem. Svensk Handel har även upparbetade medlemsförmåner och juridisk hjälp om du fastnar eller behöver råd och stöd.

Betallösning, logistik och kunskap

Sidan är byggd och produkterna på plats. Nu måste även en betallösning fixas.
– Du måste erbjuda flera olika betalningsalternativ eftersom konsumenter har väldigt olika preferenser. Enklaste vägen är att ta del av redan upphandlade avtal.

Att starta e-handel innebär också att starta logistikverksamhet.
– Tänk igenom logistiken från början. Misslyckas du med dina leveranser kommer inte kunderna tillbaka. Valfrihet är viktigt för konsumenter, se till att ha flera olika leveransalternativ.

Hur får man då kunderna att handla? Jo, genom att tänka utifrån konsumenten snarare än produkten.
  Bjud på kunskap om dina produkter. Se också till att använda dina egna kanaler. Både hemsidan och konton på sociala medier. Satsa på SEO och SEM. Det krävs för att lyckas med konvertering och för att bygga förtroende för din butik på nätet.
Förutom att det blivit lättare att nå ut med sina produkter eller tjänster innebär digitaliseringen även att konsumentmakten ökar och att konsumenträtten har stärkts.
– Överväg att certifiera dig enligt Trygg e-handel så får du hjälp med att skapa en sajt och en check-out som lever upp till de krav som ställs idag. Du får då också rätt att använda symbolen Trygg e-handel vilket skapar trovärdighet gentemot konsumenter.

Flera vägar att gå

För att snabbt få tillgång till en stor mängd konsumenter, överväg att sälja via en marknadsplats, som exempelvis CDON eller Fyndiq på svenska marknaden eller Amazon på globala marknader.
– Många av de etablerade aktörerna tar också in andras varumärken numera, bland andra Zalando, Adlibris och Mio. Det kan också vara en väg att satsa på, inte minst för att hålla nere IT-kostnader och framtida utvecklingskostnader.

De mest framgångsrika e-handelsföretagen som startat på senare år, som Daniel Wellington, NA-KD och Chiquelle, har tänkt globalt på en gång.
– Sverige är en ganska liten marknad och konkurrens hårdnar. De har valt att bygga upp verksamheten själva, men ett alternativ är att expandera utomlands via till exempel Amazon, vilket bland annat det svenska företaget The Friendly Swede gjort.

Skapa ett nätverk och hjälps åt

Företagare inom e-handel är bra på att byta erfarenheter och hjälpa varandra.
– Gå med i något av de communities som finns i sociala medier, till exempel Facebook-gruppen Svensk E-handel med cirka 15 000 medlemmar. Ett annat tips är att besöka Sveriges största e-handelsevent och utställning, D-congress, i Göteborg i mars för att knyta kontakter och få inspiration. Även konferenserna Emeet i Stockholm, Göteborg och Helsingborg är väldigt bra för att få tips och råd och för att stärka nätverket.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X