Som entreprenörsbarn har det egna företagandet alltid varit en naturlig del av Giovanna Hilkes liv. Med en personlig berättelse där hon generöst delar med sig hoppas hon kunna inspirera andra att fortsätta följa sin dröm och inte ge upp trots utmaningarna man stöter på under resans gång.
Av Hero Amin
Som barn till en företagare och stressforskare, med fem andra syskon att dela en trång bostad med fick Giovanna Hilke, 29 år från Linköping tidigt lära sig att hitta kreativa lösningar.
– Vi var sex barn i familjen och samtidigt köpte mina föräldrar ett renoveringsobjekt. Vi trängde ihop oss i en liten bostad på 20 kvadratmeter, där alla åtta skulle kämpa med allt som skulle delas. Den erfarenheten har lärt mig att leva snålt och att hitta lösningar på problem.
Sin fars erfarenheter som egen företagare gick hon dessvärre miste om, när han 49 år gammal gick bort i lungcancer. Trots det har hon nu i efterhand lärt sig av hans liv som företagare.
– Min pappa arbetade med gamla modellbilar som han lackade om. En sak jag försöker ta med från hans tid som egen företagare är att ägna mycket tid åt min familj, vilket han inte gjorde. Jag slutar därför 16 varje dag. Min familj betyder allt för mig.
I samband med bortgången av hennes far, födde hon sitt andra barn. Sen drog resan med det egna företaget igång, runt 2014, under tiden som hon var mammaledig.
– Jag hade precis avslutat en tjänst som maskiningenjör vilket gjorde att jag kände mig lite rastlös. Eftersom jag är konstnärlig och pysslar mycket, är företaget unikt genom att man som kund kan beställa produkter efter sina önskemål. Exempelvis har vi tillverkat marmorbord.
Skräddarsydda produkter och styling
Efter det började företaget få in fler intresseförfrågningar av folk som ville ha skräddarsydda produkter. Därefter hörde hon av sig till inredningsföretaget Bloomingville och frågade om hon kunde bli återförsäljare av deras produkter, i den webbutik hon ville starta. Därefter började hon ta in fler varumärken.
– En av de första idéerna var egengjorda ljusstakar av kopparrör, sådana som vattenledningar är gjorda av. Jag skapade även bord av trä och betong och lade ut på Facebook.
Under 2015 valde hon att ägna sig åt företaget på heltid. Då fick hon användning av sina CAD-kunskaper, för att designa egna inredningsprodukter. 2016 lanserades Hilke Collection, företagets egna varumärke, som idag har cirka 20 000 följare på Instagram.
Hon packade produkterna i sin sons rum, sprang med paketen till posten, beställde fraktsedlar och la ut bilder på Instagram.
– I samma veva la jag även ut bilder på min lägenheten, som jag stylat inför en försäljning.
Nu såg hon en möjlighet att utöka företaget med ytterligare en tjänst.
– Så småningom började jag ta emot beställningar från mäklarbyråer som ville ha styling av lägenheter.
Stylingen en del som företaget hon valt att lägga ner på grund av tiden som det tar, i jämförelse med vad det genererar i pengar.
– Med Instagram, webbutiken och att jag var höggravid med mitt tredje barn, hade vi redan hur mycket som helst att göra. Men om till exempel en byggherre vill ha 24 lägenheter stylade kan vi göra det.
I år har hon signat med stora butiker som vill ta in HILKE Collection i sitt sortiment, bland Royal design.
Instagram har gett bra respons
Trots många kämpiga stunder har det varit kundernas gensvar som gett henne en bekräftelse på att det hon gör är rätt.
– Responsen från kunderna har gjort att jag fortsatt. Alla beställningar i webbbutiken är en bekräftelse på att folk gillar konceptet.
Även marknadsföringen på Instagram har gett bra respons.
– Utan att ha ett forum där produktbilderna kunde läggas ut gratis hade jag inte haft råd att göra gjort på så kort tid. Idag är det svårare att marknadsföra sig på Instagram. Även om vi har 49 200 följare, innebär det inte att alla ser oss. Vi måste vara aktiva i LIVE, filma och fota varje dag för att vi ska synas i flödet.
Förutom marknadsföring sköter hon även den ekonomiska delen, designar och lägger ner tid på allt som hör företagandet till.
För Giovanna var det drömmen om att få vara kreativ som fick henne att göra sin egen grej. Hennes vision var att ta bilder på produkterna och att varje bild skulle inge en känsla.
– Jag vill att man skulle känna något när man ser bilderna och att det är ett personligt företag. Det är väl därför vi har lyckats så bra. Jag ville aldrig aldrig bli rik, utan göra min grej. Jag är en sådan person som löser saker i efterhand. Så har jag jobbat, men sen rekommenderar jag inte andra att göra så.
Det personliga är lika viktigt som att visa upp produkterna på Instagram.
– Jag delar även med mig av arbetet bakom kulisserna. Vi gillar att visa att det är inte bara en dans på rosor, utan att vi jobbar hårt. Nu har vi även startat en podd om livet som företagare.
Idag finns cirka 40-50 butiker runt omkring i Sverige, men även i Sydkorea, Norge och Danmark som har Hilkeindesigns och Hilke Collections produkter till försäljning.
– Instagram användes även när vi höll på att göra ordning första butiken. När vi öppnade var det helt galet mycket folk här. Det var en lång ringlande kö utanför vår lilla butik på 35 kvadratmeter. Det var kaos.
Hon tänkte inte på andra inredningsbutiker intill eftersom hon såg sin butik mer som en marknadsföringsplats.
– Jag tänkte att deras kunder kommer kanske även besöka oss.
Tog hjälp på vägen
Innan företaget startade vände hon sig till NyförtagarCentrum för hjälp. Trots att hon inte klaffade med mentorn, vilket hon borde meddelat omgående, tycker hon att de varit fantastiska.
– När han fick höra om alla olika delar som jag ville göra i företaget, sa han nej, du måste ha en bättre plan. Han tyckte att jag istället skulle göra en sak i taget och att affärsidén var spretig.
Men Giovanna stod på sig och förklarade för honom att han inte hade förstått att den där spretigheten han såg, var det som Hilkeindesign handlade om.
– När jag stylade tog jag samtidigt in produkter som jag själv hade designat och visade upp dem på Instagram. Folk såg produkterna och undrade var de var köpta, och valde att beställa genom mig och in min butik. Alla grejer jag gjort har jag tjänat pengar på, på något vis.
Det var även genom NyföretagarCentrum som hon kom i kontakt med ALMI, som beviljade lån till första butiken, blev nominerad till Prins Daniels entreprenörsdag och till Årets unga företagare.
– Rekommenderar verkligen nya företagare att ta hjälp av dem. De har trott på mig hela tiden och fortsätter att stötta mig.Jag har aldrig bett dem om något men de gör saker i alla fall.
Glöm inte att andas
Under resan har hon varit stressad under perioder och lärt sig lägga sin drivkraft på att må bra. Som egen företagare ska man stanna upp och andas.
– Bland annat går jag på yoga, springer, och får samtalsbehandling i form av KBT. Jag går på en speciell massage som är en blandning mellan lotorpsmetoden och medicinsk massage, där man masserar upp diafragman för bättre andning. Den har räddat mitt liv. Jag har förstått vad jag måste jobba på hos mig själv och måste lära mig att leva med stressen, för att kunna driva ett företag och samtidigt vara mamma.