Det är inte en fråga om om, utan när Amazon kommer till Sverige. När starka krafter kommer påverkar det e-handelsbranschen, men det finns ingen anledning att vara rädd. De som bör vara oroliga dock är ägare till fysiska butiker utan någon som helst digital närvaro.
Vi kan inte vara 100 procent säkra, men mycket tyder på att Amazon kommer att etablera sig i Sverige.
– Redan för ett par år sedan köpte de domänen amazon.se. Nu pratas det i branschen om att de rekryterar personal här. Och i somras ansökte de om att få skicka och ta emot betalningar i Sverige hos Finansinspektionen, berättar Emma Lindgren, CMO på Payson.
Amazons intåg kommer att påverka branschen på många sätt och många e-handlare är rädda och stressade. Det tycker inte Emma att man behöver vara.
– I de länder Amazon gått in har tillväxtfaktorn i e-handeln fördubblats. De skyndar på konsumenternas beteende.
Även om Amazon är grymma på e-handel är det inte bäst på allt.
– Det är du som är expert inom ditt område. Dela med dig av din kunskap till dina kunder, bygg upp en identitet i din shop. Om du exempelvis säljer fiskeutrustning kan du i din e-butik verkligen trycka på att ni kan fiske. Amazon kommer aldrig kunna ta en sådan position eftersom de är generalister.
Emma tipsar e-handlare om att skapa ett konto på Amazon i UK, Tyskland eller Spanien redan nu för att titta runt och se vilka möjligheter som finns.
– Det är mycket bättre att hoppa på tåget än att titta på när det går förbi.
Håll vad du lovar
I Sverige är vi bra på e-handel. På logistik är vi inte lika vassa.
– Amaazon är experter på e-handel och med detta kommer också att vara riktigt bra på logistik. Därför kommer de att sätta press inom det området. De har 98 procent logistikkvalitet, vilket betyder att de levererar inom den tid de lovar i 98 procent av fallen.
Det gäller alltså att hålla det man lovar. Ligger man i dag på lägre logistikkvalitet bör man kontrollera varför.
– Är det något fel i logistikkedjan? Går det att lösa? Ska man skriva ut att man levererar på 72 timmar istället för 48? Om kunder upplever en e-butik som oseriös i form av att leveranstiden inte stämde kommer de gå någon annanstans – kom ihåg att ett alternativ till din butik bara är ett sök bort. Med andra ord ska du aldrig skarva med hur lång en leverans tar.
Wish – inget att oroa sig för
Under en tid har appen Wish varit hajpad, men den är inte heller något att oroa sig för på sikt.
– Mycket på grund av miljösynpunkt. Det många konsumenter upptäckt nu är att det tar väldigt lång tid för produkterna att komma, att de ofta kommer vid olika tillfällen samt att det inte är lika billigt längre då man måste betala moms. Det vill säga – det var inte så bra som det lät från början. När människor kan få samma saker här, mycket smidigare vill vi inte längre handla på Wish.
Emma tror mer på att om till exempel Ullared skulle starta en ny typ av Wish och pressa priserna geografiskt närmare skulle det funka.
Tekniktrender att ha koll på
I Usa finns Amazon Prime, en streamingtjänst för filmer och serier. De som ansluter sig får gratis leverans när de handlar på Amazon.
– Det är smart. Genom att både samla in information om vad kunderna tittar på och vad de handlar förstår Amazon dem och kan på ett bättre sätt marknadsföra produkter kunderna verkligen vill ha.
Även om man själv inte kan bygga en streamingtjänst kan man samla in uppgifter om kunderna för att kunna kommunicera med dem på ett bättre sätt, exempelvis via nyhetsbrev eller att skapa en app.
– Håll koll på Google Analytics och hitta mönster. Då kan du ge kunderna bättre anpassade erbjudanden.
Det är inte omöjligt att även Amazon Go kommer hit. En fysisk butik butik byggd på avancerad teknik. Kunderna plockar vad de vill ha och går ut utan att behöva passera en kassa. Företaget har även flera innovationsprojekt. Just nu testar de leverans av mindre produkter med drönare, målet är att kunna erbjuda leverans inom 30 minuter.
– Såna projekt ligger närmare Sverige när Amazon väl kommer hit. Håll dig uppdaterad om vad som händer, annars riskerar du att hamna efter.
När det kommer till teknik får man inte glömma att även spana mot Kina.
– Titta på deras app Wechat, som är en kombination av Facebook, Whats App och en shoppingsida. Att ta köpen närmare där vi umgås är någonting vi kommer att se mer av.
Oavsett om Amazon kommer hit eller inte kommer det finnas stora aktörer som driver på utvecklingen.
– Mindre aktörer måste vara kreativa för att skapa samma upplevelse för sina kunder på ett enklare och billigare sätt.
Emma tipsar
- Att tänka mobile first är viktigare än någonsin. Mobilen är det snabbast växande sättet att e-handla, och för varje kvartal ökar siffran. Jag tror att mobilen kommer att vara det primära sättet att e-handla inom de närmsta åren – därför behöver vi se mobilvyn som vårat skyltfönster och inte desktopvyn.
- Att jobba för att rankas högt på Google och anda sökverktyg är viktigt. 90 procent av privatpersoner och 94 procent av företag googlar innan de köper någonting.
- Den som äger en fysisk butik borde redan nu börja steppa upp. Kunder handlar ofta i kombination. Först tittar de i en butik, sedan söker de bästa pris online. Har man ingen digital närvaro är man illa ute.
- Följ din målgrupp. Vad ser de på andra ställen? Vad förväntar de sig hos dig?
- Ikeas AR-app Place tar bort friktioner i köpprocessen genom att man kan titta på hur den tilltänkta möbeln ser ut i sin rätta miljö. Tänk ett extra varv på vad du skulle kunna göra för att ta bort friktioner i din verksamhet. Konsumenter förväntar sig att det ska vara busenkelt att e-handla – och det är din uppgift att skapa den upplevelsen för dina kunder!
- Var inte rädda för att prova!