E-handeln är uppbyggd och ordrarna börjar strömma in. Hand i hand kommer även mer administrativt arbete, såsom lagerinventering och bokföring. Med ett smart system kan du automatisera bort dessa uppgifter och istället ägna dig åt det du brinner för i din verksamhet.
När webbshopen börjar locka intresse bland kunderna blir det snabbt flera timmar administrativt arbete per dag. Har du dessutom kopplat exempelvis betaltjänster till din e-handel tar de en avgift per transaktion, vilket betyder ytterligare bokföring. Kunderna har blivit mer krävande och vill ha varorna levererade till dörren, helst dagen efter beställning. Då behöver du snabba på processerna i företaget. Antingen är det läge att anställa eller så får du själv ta tid från det du verkligen brinner för, att utveckla ditt företag. Ett tredje alternativ är att skaffa ett affärssystem som automatiserar dessa typer av arbetsuppgifter.
– Manuella uppgifter som jag inte skulle önska min värsta ovän. Med ett smart affärssystem kan du plocka bort alla tråkiga arbetsuppgifter, säger Lennart Samsson, VD på Specter.
Ansiktet utåt
E-handeln är företagets skyltfönster och butik online, bakom finns flertalet funktioner för att processen ska löpa på smidigt.
– De som utvecklar webbshoppar och de som bygger affärssystem fokuserar på att lösa olika behov. E-handeln bygger på design, driva trafik och att underlätta för kunden att köpa. Affärssystem på att optimera logistik och administration. Och båda behövs.
Han berättar att deras system är anpassat just för e-handlare.
– Vi utgår från vad vi kan göra för dig för att din kund ska bli nöjd. På det sättet blir både vår kund och kundens kund nöjda.
Man kan börja använda systemet redan som nystartad och sedan växa med det.
– Börja med det nödvändigaste och bygg sedan ut systemet, med exempelvis ärendehantering för reklamationer eller försäljning utomlands. Du kan även koppla flera webbshoppar till samma system.
Ett system – flera funktioner
Nyligen har en ny funktion tillkommit i systemet, möjligheten att scanna streckkoder när man packar varor.
– Funktionen höjer säkerheten att kunden får rätt varor vid packning och hanteringen går snabbare när man slipper slå in allt manuellt.
Har man en fysisk butik utöver e-handel går det att koppla även den till systemet.
– På så sätt kan man uppdatera lagersaldot i realtid. När en produkt är slut plockas den automatiskt bort från webbshoppen. Då slipper man problemet med att sälja produkter som man inte har.
En annan smart funktion är möjligheten att analysera kundens köpbeteende.
– Det möjliggör att skicka riktade erbjudanden till kunder baserade på vad de tidigare har köpt.