I Sverige startades 68 793 nya företag i fjol. Men en ny Sifo-undersökning som vi på Visma låtit göra visar att var tredje svensk drömmer om att starta eget företag. Bland unga är siffran ännu högre: varannan svensk mellan 18 och 29 år, 49 procent, har företagardrömmar.
Tyvärr gör de flesta aldrig verklighet av sin dröm. Den vanligaste anledningen, enligt Sifo-undersökningen, är rädslan för ekonomisk otrygghet om man exempelvis skulle bli sjuk.
I dag skapas fyra av fem jobb i små och medelstora företag. Att så många som möjligt vågar starta sitt företag är nödvändigt för att Sverige ska ha råd med en god välfärd. Människors drömmar om att starta eget innebär alltså en enorm potential – men det krävs att vi tar vara på den.
Därför är företagsklimatet en av politikens viktigaste frågor.
Förutsättningarna för att starta, driva och utveckla företag i Sverige måste bli bättre!
Tack vare digitaliseringen är det enklare än någonsin att driva eget företag. Allt fler företagare sköter sitt dagliga arbete direkt i telefonen eller surfplattan, från kundkontakter och marknadsföring till dagliga rutiner som fakturering och kvitton.
Men den rädsla för ekonomisk otrygghet som håller många borta från småföretagslivet är verklig. Många av samhällets trygghetssystem är inte konstruerade för företagare, trots att företagarna skapar jobb, betalar skatt och bidrar starkt till vår gemensamma välfärd.
Vi vill se flera viktiga förändringar för att fler ska våga ta steget till eget företagande:
Sverige behöver en ny företagsform. I dag är bolagets ekonomi densamma som den privata för landets 370 000 enskilda företagare. En ny bolagsform, mellan enskild firma och aktiebolag, måste skilja dem åt. När varje beslut om att starta och driva företag påverkar hushållskassan är det självklart att många drar sig för att satsa.
Synen på företagande måste förändras. Det arbetet behöver börja redan i skolan, där många unga har starka idéer som är värda att satsas på. Entreprenörskap på skolschemat ger ovärderliga insikter i företagande och borde vara obligatoriskt på alla utbildningsprogram i gymnasiet.
Kommuner måste satsa aktivt på att stärka sitt nyföretagande. Nya och livskraftiga företag är det bästa verktyget för regional tillväxt. Kommuner som arbetar aktivt tillsammans med det lokala näringslivet stärker sin utveckling och blir inte beroende av en eller ett fåtal stora arbetsgivare.
Sverige har en stark tradition av att skapa företag som blir världskända varumärken. Det ska vi ta vara på – och det måste börja med att fler vågar ta steget till småföretagslivet, i hela landet.
Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs