Tuesday, April 30, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapTrenderMikrotrend - Öl är...

Mikrotrend – Öl är att skapa

De finns i norr. De finns i söder. I väster och i öster. Svenskarna har fått upp ögonen för hantverksmässigt bryggd öl och det poppar hela tiden upp nya mikrobryggerier.

Stöl. Så lyder den ovetenskapliga förkortningen av en starköl. Men det som förr tycktes vara så enkelt – att beställa en stor stark – har nu blivit en lite mer komplicerad process. Och att gå fram till baren och beställa en stor stark är ungefär lika oengagerat som att beställa ”husets röda” – i vissa kretsar är det nog ännu värre. Trenden med hantverksmässig öl från mikrobryggerier kom från USA på sjuttiotalet och har till och med letat sig in på Systembolagets hyllor.
– Det som är mest spännande just nu är bredden. Det var väldigt ensidigt USA-inspirerat i början, men nu kommer både mera experimentellt och även belgiskt, tyskt och engelskt i mer traditionell stil, säger Jessica Heidrich, bryggmästare på S:t Eriks bryggeri.

Över hela Sverige finns mikrobryggerier där öl tas fram av entreprenörer med vitt skilda bakgrunder. Ordet mikrobryggerier är lurigt eftersom det inte finns någon fastslagen definition på vad det betyder. Till exempel kan ett mikrobryggeri i USA vara större än de svenska bryggerijättarna. Men om vi ser till de bryggerier som kommit under senare år på den svenska marknaden kan vi slå fast att grundarna bakom dem skiljer sig åt, både geografiskt och sett till vad de har gjort tidigare.
Omnipollo, känt för den bruna flaskan med zebraränder, är ett av de mikrobryggerier som har blivit mest omskrivet och har nyligen slagit upp en bar vid Slussen i Stockholm. I Skåne har vi Brekeriet, som gör väldigt avancerad öl som främst säljs utomlands. Vi har Electric Nurse från Göteborg av Peter Robertsson som är elkonstruktör och Ida Engström som är sjuksköterska, därav namnet Electric Nurse. I samma stad grundade Adam Norman, Richard Bull, Anders Hedlund och Darryl de Necker Beerbliotek. Vännerna från olika delar av världen startade sitt mikrobryggeri 2013 och introducerade nya ölsorter i rasande fart. Under det första året släppte de inte mindre än 36 olika sorter. De anser att deras småskalighet, att vara ett litet bryggeri, medför att de kan förändra och förbättra sitt öl, nästan spontant. Söder om Göteborg, strax norr om Varberg finns Byaregårdens brygghus som försöker återanvända så mycket som möjligt av resterna till djurmat. Visionen, som presenteras på sverigesmikrobryggerier.se, är att skapa en verksamhet som är ”en totalupplevelse där gästen ska få se hela processen, från kornåkern, humlegården, mälterier, bryggerier samt dessutom få prova vår öl i vår fantastiska miljö…”

”Tjejer gillar inte tråkigt, inte heller när det kommer till öl. Tjejer gillar kvalitet och smak”

Ett av de kanske kaxigaste mikrobryggerierna i vår huvudstad är Pang Pang som grundades 2011 av Fredrik Tunedal. Bryggeriet är inhyst i ett gammalt bageri i förorten Hökarängen söder om Stockholm, och där handtillverkas öl med småskalighet och lokalproduktion som ledord. På Pang Pang görs ingenting någonsin praktiskt, enkelt eller ekonomiskt. ”Tvärtom är filosofin att alltid gå den långa vägen, för att leverera en produkt som ingen annan har kraft att framställa.”
Tanken är att varje flaska ska ses som ett cylindriskt galleri som kan utgöra en plattform för olika konstnärliga uttryck. Vad gäller etiketterna förklaras det såhär: ”Vi kan ibland inte dölja vår förkärlek för våldsamt bildspråk, något som då och då syns på våra etiketter”.

alcohol-21488_starta-driva-foretag

Ett av Sveriges nordligaste mikrobryggerier heter Nausta och grundades av två bröder, Max och Frank Stenberg. De släppte den första ölen i mitten av 2013, och har sedan dess släppt 17 ölsorter. Att ha ett mikrobryggeri på nordliga breddgrader är inte helt oproblematisk, menar Max Stenberg.
– Om du frågar varför man startar ett bryggeri i Slagnäs så kan jag bara säga att den frågan har vi ställt oss själva många gånger. Nu har vi flyttat till Arvidsjaur vid flygplatsen. Det är klart att man tvivlat när man står i en meter nyfallen snö och försöker dra fram en maltpall. Men det är en fantastisk bransch att få vara i. Det är en kreativ och fri bransch, man kan göra ganska mycket vad man vill. Öl är en typ av skapande. Det går alltid att komma på nya recept och infallsvinklar om hur man ska sälja in och producera. Sedan har vi en del samarbeten också med olika rockband och ett samarbete till förmån för svenska fiskevatten. Vi gör bara saker som vi tycker om.

Även om det har varit tufft så har de fått snurr på verksamheten.
– Nu rullar det på. Vi har hittat varianter som gör att det går runt.

Vad har du för råd till andra entreprenörer?
– Det är bara att köra. För oss hade vi idén i typ 20 minuter innan vi drog igång. Men det finns fördelar med att ha en riktigt bra gameplan, svarar Max Stenberg.
Att vara ölintresserad för 20 år sedan var likställt med att vara medelålders singel av manligt kön som byggde märklinjärnväg eller samlade på serietidningar. I dag är en differentierad ölsmak en självklarhet hos de trendiga och världsvana. Med 200 mikrobryggerier kan det vara svårt att veta hur man ska orientera sig i det nya öllandskapet. För någon som kommer ny in i branschen och vill gå varsamt fram, kan ett tips vara att satsa på de etablerade bryggerierna såsom Dugges, Nynäs och S:t Eriks för att sedan gräva sig neråt mot de nyare. De lite mera etablerade bryggerierna har putsat bort de värsta barnsjukdomarna så som varierande smaker.
– Som nystartad bryggare är det ibland svårt att få ut konsekvent kvalitet. Om man skulle översätta det till restaurangvärlden blir det som att man ena dagen äter gourmetmat i världsklass, men så besöker man samma ställe dagen därpå och det påminner mest om en korvkiosk, säger Jessica Heidrich.

Visst finns det många småbryggerier som träffar rätt med en gång, anser Jessica Heidrich, men de lite större bryggerierna i mikrovärlden har, generellt, fått en lite bättre rutin och koll på såväl processer som kvalitet. Om det står IPA på flaskan i mars 2015 så kommer smaken att vara densamma i juli 2016.
Jämfört med andra länder är Sverige bland de främsta i världen, sett till antalet mikrobryggerier per capita. I USA finns runt 3 500 bryggerier, men det är också en mycket större marknad med fler invånare. I Sverige har vi omkring 200 mikrobryggerier i dagsläget. Jessica Heidrich har en filosofi om vad som kan ligga bakom viljan att testa något nytt.
– Svenskar är nyfikna, gillar information och gillar att ta till sig nya saker. Dessutom har vi tillgång till information genom att vi ständigt är uppkopplade. Vi är också ett land som har levt i fred ovanligt länge, och jag tror att det spelar in. Vi är öppna för och söker nya influenser. Om vi ser länder som Tyskland, Belgien och Frankrike skyddar man mer sin tradition – vi har inte det i Sverige – utan vi tycker om det som är nytt. Vår bryggeritradition är också experimentell och påläst.

De som startar mikrobryggerier är ofta passionerade människor. Passionen som finns är otrolig. Man jobbar med hela kroppen, från hjärtat och musklerna till hjärnan.
Om man ser till entreprenörerna bakom mikrobryggerier är majoriteten tveklöst män. Stora bryggerier har med jämna mellanrum haft olika tjejsatsningar för att få fler kvinnor att dricka öl, men precis som inom många andra branscher som bestämmer sig för att satsa på kvinnor lyckas man inte särskilt bra, enligt Jessica Heidrich:
– Om man ska generalisera så är min erfarenhet att tjejer gillar smakrik öl. Ofta när stora bryggerier försöker göra en tjejsatsning blir det en öl som inte smakar någonting, lågkaloriöl till exempel. Det blir bara tråkigt. Tjejer gillar inte tråkigt, inte heller när det kommer till öl. Tjejer gillar kvalitet och smak.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X