Det finns tre olika syften med ett företagsevent: att vårda sina kunder, att vårda sin personal och att skapa uppmärksamhet inför lanseringen av en produkt eller tjänst. Vi frågar experterna vad företagare bör tänka på inför ett event.
På Petré Event arrangerar de allt från spektakulära events som Guldbaggegalan till företagsfester och butiksmingel. Oavsett genre anser grundaren, Johan Petré, att deras kunder blir allt mer intresserade av vad de får ut av eventen. Det som efterfrågas i allt högre utsträckning är att eventet ska vara konstruktivt genom att deltagarna exempelvis verkligen träffar personerna som de vill träffa. Generellt anser han att nätverkande har blivit allt viktigare i takt med internets framväxt. Johan Petré är själv entreprenör och grundade Eventbyrån för tio år sedan, och han har själv upplevt hur det, som småföretagare, är väldigt lätt att bara fokusera på att dra in nya kunder.
– Men naturligtvis bör man även vårda dem som man redan har, säger Johan Petré, som även anser att varje företagare bör ställa sig frågan: hur tar jag hand om mina bästa kunder?
– Hitta på aktiviteter med dem. Visa att du bryr dig. Det behöver inte vara så dyra projekt, men de ska vara genomtänkta. Om du, som företagare, vill lyckas ska du arbeta mycket med omhändertagande av kunder och leverantörer.
Det går till exempel att anordna events där leverantörer träffas, eftersom det kan generera nya affärer dem emellan. Att vårda relationen med sin leverantör kan vara avgörande i tider när man plötsligt får för mycket, eller för lite att göra.
En businesstrend som kommer allt mer är familjefokuserade events. Ett exempel på det är Junibackens julglögg som Petré Event anordnar, där relevanta personer inom barnkultur och andra branscher träffas med sina familjer.
– Familjära events skapar ofta en avslappnad stämning och jag tror att de kan bli större och större. Det blir mer naturligt att prata med folk och det blir business ändå, förklarar Johan Petré.
”Varje företagare bör ställa sig frågan, hur tar jag hand om mina bästa kunder?”
En annan, vanligt förekommande form av företagsevent är personalfesten. Det är vanligt att personalen betraktar sådana events som ”är-det-här-vad-jag-får-efter-allt-slit”, men syftet med ett företagsevent ska inte ses som en slags betalning. Förvisso är personalfesten ett sätt för arbetsgivaren att visa sin tacksamhet, men framförallt är syftet att de anställda ska lära känna varandra under mer avslappnande former än vad vardagen erbjuder. Som chef är det därför viktigt att kommunicera syftet med eventet. Det menar Mikael Sjöholm, på Göteborgsbaserade Nordic Event som grundades för 20 år sedan.
Inför varje uppdrag börjar Nordic Event med att undersöka vilka utmaningar det beställande bolaget står inför just nu. Har företaget nyligen fusionerats kan syftet till exempel vara att svetsa samman två företagskulturer. Är det ett event för sälj- och marknadsavdelningen kanske man ska försöka fokusera på motivation och så vidare.
– Om man delar upp verksamhetsgrupperna blir det lättare att rikta budskapet, säger Mikael Sjöholm.
En av de vanligaste fällorna under ett event är missförstånd som orsakats av bristande information eller kommunikation. Om ett event till exempel ska hållas på ett hotell kanske man bara har talat med bokningsansvarig och inte receptionisten eller hovmästaren som bolagets anställda sedan träffar. Generellt kan man säga att de vanligaste missarna ofta handlar om bristande fokus på detaljer samt styrning av uppföljningen, både internt och externt mot kund.
Vidare behöver inte en personalfest vara just en renodlad fest. En trend inom företagseventvärlden är till exempel gemensam matlagning. Att välja mellan libanesiska och italienska måltider är uppskattat, men även korvstoppning och matlagning med vilt kött är populärt. När man lagar mat tillsammans är det vanligt att man delas in i olika matlag. Antingen är alla i samma grupp och man fördelar uppgifter efter hand, eller så gör en grupp förrätt, en annan grupp huvudrätt och en tredje efterrätt. Många företag väljer event där deras personal ska tävla i matlagning, inspirerat av TV-program med kockdueller. Därefter har man en trevlig middag tillsammans.
Enligt Johan Fylking, VD på Eventguiden handlar personalvårdande aktiviteter framförallt om att tillfälligt kliva ur arbetsstrukturer och mönster och skapa ökad kreativitet och glädje. Att ha kul med kollegor är viktigt för hälsan och bidrar till ökad lönsamhet.
“Som chef är det viktigt att kommunicera syftet med företagseventet”
På senare år satsar företag alltmer på spännande teambuilding-aktiviteter, där man gemensamt löser utmaningar. I Eventguidens regi finns flera sådana exempel. Här finner vi bland annat Gamla Stan-kampen, en avancerad skattjakt där flera lag går mellan ett flertal stationer och löser olika uppgifter. Uppgifterna bygger på att alla i gruppen hjälper till att komma fram till lösningen.
– Ordet teambuilding håller på att bli ett ganska slitet begrepp. Förr tenderade det att handla om fysisk aktivitet, numera är fokus mer på problemlösning – att samarbeta och kommunicera för att lösa utmaningar.
På Eventguiden anordnas även teambuilding på flera muséer, till exempel Armémuseum, där man tävlar i en spännande miljö. Att vara på ett museum passar bra under vintersäsongen när det är kallt ute. Och apropå det: snart är julen här! Förr var det vanligt att personalen samlades runt ett traditionellt julbord; nu går trenden mer mot att ordna julfest med ett koncept eller tema. Det har också blivit vanligare att ha dessa företagsfester på fredagar, vilket ger tillfälle att umgås längre.
Hur mycket alkohol ska arbetsgivaren bjuda sina anställda på under en personalfest?
– Man ska vara generös, men klok. Arbetsgivaren bör visa ett visst ansvar. Vin till maten räcker, eventuellt även en drinkbiljett, men inte fri tillgång till sprit.
Om man just har startat ett bolag kanske budgeten är begränsad. Hur ska man då tänka kring företagsevent med personalen?
– Först och främst ska man alltid satsa på sin personal. Det är bland de bästa investeringar man kan göra. Om man inte lägger energi och pengar på sin personal kan det resultera i lägre motivation längre fram i tiden, vilket påverkar lönsamheten. Och det går alltid att hitta på någonting. Vi tar till exempel en kvart varje vecka där vi bryter av vardagen på kontoret med enkla tävlingar. Det kan vara byggspelet Jenga, golfputtning eller frågesport. Det är dock viktigt att ha olika typer av tävlingar som lyfter olika talanger på kontoret, avslutar Johan Fylking på Eventguiden.