Friday, October 31, 2025
spot_img

Utvalt:

Mod att våga – Charlotte Kaupang om att bygga ett meningsfullt företag

Charlotte Kaupang är grundare av företaget Your Minds, som...

Från lantbrukare till entreprenör: Myllas vision om ett hållbart matsystem

Jens Thulin är själv lantbrukare och såg på nära...

Pensionsmyndighetens expert tipsar: Jobbonär – för dig som vill ha det bästa av två världar!

I samarbete med verksamt.se Att ta ut pension behöver inte...
HemEntreprenörskapTips5 tips för bästa...

5 tips för bästa hemsidan

Att synas digitalt är i dag viktigare än någonsin. En hemsida är en självklarhet. Men alltför många får inte ut det bästa av den. Fel utformad sida kan ge dina kunder helt fel intryck av ditt företag, eller ännu värre få dem att välja bort dig.

Så hur ska man då tänka kring uppbyggnaden av hemsidan? Vi har samlat fem grundläggande tips som garanterat kommer att ge effekt om du använder dig av dem.

  1. Banta informationen. Skala av sidan och försök håll den avskalad, ren och fri från störande element. Självklart finns dem mycket du vill lyfta fram och erbjudanden ska samsas på sidan med nyheter. Men för mycket information gör besökaren förvirrad. Fråga dig själv vad du vill att kunden ska titta på först. Tänk igenom vilka punkter som är dina viktigaste. Ha inte för många undersidor. Kanske du kan samla en del information på samma sida?  
  2. Tydligt innehåll. Vad är det viktigaste i ditt företag? Vad är det du säljer? Låt dina besökare förstå det direkt. De ska inte behöva leta efter din kärnverksamhet, då kommer du garanterat tappa dem till en konkurrent. Tänk igenom vad som intresserar din målgrupp. Det bör du lyfta fram, inte det du själv tycker är viktigast.   
  3. Kontaktuppgifter. Skapa gärna en egen flik med kontaktuppgifter, kanske under rubriken “Om oss”. Tydliga uppgifter, gärna både telefon, mejl och postadress. Ha koll på inkommande mejl från kunder och svara snabbt. Det är viktigt att du får kunden att känna sig trygg och visa att det finns en person bakom företaget.
  4. Utseende. När du väljer färger, håll dig till omkring tre stycken, även om du har svårt att välja. För många färger ger ett rörigt intryck. Känner du att du prompt behöver ytterligare färger så välj nyanser av de grundfärger du har valt ut.
  5. “Above the Fold”. Det som besökaren landar på direkt när den kommer in på hemsidan, kallas för “Above the Fold”. Tänk på att det utrymmet kan vara avgörande för om besökaren tar sig vidare på sidan eller inte. Fundera över vad du vill att kunden ska se direkt och vilken känsla du vill förmedla. Vilken information ska synas direkt? Kontrollera även hur det ser ut i olika enheter, så som läsplatta eller mobiltelefon.

- A word from our sponsors -

Most Popular

Föregående artikel
Nästa artikel

More from Author

Mod att våga – Charlotte Kaupang om att bygga ett meningsfullt företag

Charlotte Kaupang är grundare av företaget Your Minds, som utbildar företag...

Från lantbrukare till entreprenör: Myllas vision om ett hållbart matsystem

Jens Thulin är själv lantbrukare och såg på nära håll hur...

Experten tipsar: Företagare – så får du en trygg pension!

I samarbete med verksamt.se Som företagare behöver du själv ta ansvar för...