Saturday, May 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuTräffa läkare hemma i...

Träffa läkare hemma i soffan

Behöver du boka en läkartid? Räkna då med 1, 5 timme i telefonkö för att få en tid två dagar senare mitt under arbetstid. Eller lägg fyra minuter på att beskriva dina symptom i en app och träffa en läkare via videolänk när det passar dig.

Fredrik Jung Abbou möter upp på Krys kontor i centrala Stockholm. Först in skuttar hundarna Moa och Chippen, det syns att de känner sig som hemma. Förutom den digitala vårdcentralen ryms även Fredriks andra företag, Fakturino, i lokalerna. Han tar upp sin telefon, går in på Kry-appen och konstaterar att nästa lediga tid för att träffa en läkare över nätet är 10.45, om 7 minuter.
– Tillgängligheten är det bästa med Kry. Det är vår utmaning och mission, att tillgängliggöra vård för alla.

Kry är Sveriges första digitala vårdcentral. Behöver man läkarvård loggar man först in på appen, skriver in vilka besvär man lider av, svarar på några följdfrågor och bokar nästa lediga tid hos en läkare.
– Våra läkare kan skicka remisser och skriva ut recept. I och med vårt samarbete med Lloydsapotek kan du beställa medicin direkt i appen och få den i brevlådan.

Målgruppen är stor, bland annat äldre personer som har svårt att ta sig till vårdcentralen, barn, utlandssvenskar och folk i glesbygden som har två timmar till närmsta mottagning.
– Vi har öppen både kvällar och helger och skulle man bli sjuk när man är i sommarstugan behöver man inte lämna den.

Självklart kan man inte behandla alla besvär via datorn, ett brutet ben måste gipsas. Men den lista på besvär de kan hjälpa till med Fredrik visar i appen är diger och innehåller allt från huvudvärk och urinvägsinfektion till allergier, hudbesvär och erektionsproblem.
– Smärtor i magen är svårt. Det kan bero på allt från att man ätit en dålig burito till cancer. Samma sak är det med huvudvärk.

Så kallad Tele Health har länge funnits, men då har vårdmötena främst skett via telefon. I Sverige är det 1177 Vårdguiden patienter med besvär har vänt sig till. Utvecklingen har gått framåt och det är stor skillnad mellan att ringa 1177 och boka en läkartid på Kry.

– 1177 är en toppensajt om man vill ha information om olika symptom. Men mycket som står på nätet är ren åsiktsinformation och gör oftast folk ännu oroligare. Man behöver få information från en läkare. Det kan vara jätteskönt att ringa 1177 och få prata med en sjuksköterska, men de får inte ställa diagnoser eller ge starka rekommendationer. De får inte heller skriva ut recept eller remisser.

_dsc0294_starta-driva-foretag

Utslag, allergier och influensa
Att Kry har visuella möten har stora fördelar.
– Läkarna kan titta på patienternas ögon, be dem sträcka ut tungan eller hosta. Det hjälper i beslutsfattandet.

De som söker hjälp via Kry gör det av flera olika anledningar, men vanliga problem är hudutslag, allergier och influensa. Åkommor som halsfluss kan vara svårt att fastställa utan att ta prover.
– Om en patient har halsfluss varje år och kan visa det i journalen kan vi skriva ut penicillin. Vi följer de hårda riktlinjer som finns om att skriva ut antibiotika.

Men de skriver inte ut alla mediciner.
– Vi har själva valt att inte skriva ut narkotikaklassade medel. Varje dag blir läkare lurade att skriva ut psykofarmaka, men i och med att vi är en ny distributionskanal tror jag att det skulle bli värre för oss om vi skulle göra fel. Då kommer vi att få höra: “där ser ni, läkarvård på internet funkar inte.” Därför struntar vi i det innan vi blir varma i kläderna.

Fredrik berättar att de får in patienter som försöker få starka sömnmedel utskrivna.
– När de inte får det blir de besvikna. Folk tror inte att man ser dem på nätet, men det stämmer inte. De tror att det är annorlunda, men det är precis samma sak.

”Just denna typ av tjänster, så kallade nyttotjänster som förenklar människors vardag är svenska entreprenörer bra på att bygga”

I dag har Kry ett team med 25 läkare. I personalstyrkan finns personer som forskar, pluggar någon specialinriktning, skriver en bok eller jobbar två dagar på en vårdcentral och resten av tiden på Kry. De allra flesta tar emot patienter hemifrån.
– Det är läkare som gillar flexibla arbetstider. De tycker att det är skönt att gå upp på fredagsmorgonen, ta en kopp kaffe, klä på sig mjukisbyxor och läkarrock för att slå upp datorn och börja jobba. Däremot tror jag inte att man vill jobba hemifrån hela tiden, det finns en slags hatkärlek till det.
Första läkaren på plats var Kenneth Ilvall. I dag är han verksamhetschef och utbildar personalen i att ta emot patienter via nätet samt testar och godkänner dem.

Vilken är den största skillnaden mellan att jobba på en digital vårdcentral kontra en traditionell?
– Den största skillnaden är att man inte kan ta på patienten, men det är ju uppenbart, dock är skillnaden kanske än större för patienten som inte behöver lämna sitt hem eller arbete för att träffa doktorn, vilket samhällsekonomiskt är mycket bra. Vi behöver inte heller bekosta reception och ytterligare lokaliteter för dessa patienter och det går i regel snabbare och är effektivare än om patienten skulle komma till vårdcentralen. Den nackdel som finns är att man inte kan göra en fullständig fysisk undersökning och att detta kan begränsa vissa möten. Videomöten lämpar sig för cirka15-25 procent av patientmötena på vårdcentralen. Ibland fler, men absolut inte alla, säger Kenneth.

Vård på flera språk
Oavsett var du bor i landet har du rätt till tolk vid läkarbesök.
– Det är någonting landstinget bränner miljoner på. Ett problem som vi på sikt skulle kunna lösa. Vi har bland annat persiska och arabiska läkare, som lätt switchar språk beroende på vilka patienter de har, säger Fredrik.
Fröet till Kry såddes när han träffade en kommunikationschef på 3, som byggde världens första interaktiva kundtjänst.
– Det gick skitdåligt, men jag tyckte att det var en grym idé. Den kunde appliceras på andra områden, men vilka?
Han berättar att man som entreprenör måste strunta i de begränsningar som finns, som lagar, regler och teknik.
– Skulle det vara bra att bygga en tjänst där folk kan boka läkarbesök på två minuter. Ja, det skulle det. Sen får man jobba sig bakåt. Som entreprenör måste man sikta högt.
Under ett år klurade Fredrik på idén, ett halvår la han på att hitta rätt team och under ett år byggde de tjänsten.
– I början var läkarna inte helt optimistiska. När de såg hur nöjda patienterna var tänkte de också wow. Läkare drivs av att hjälpa folk, när de ser hur många tacksamma människor de kan hjälpa att bli friska känns det bra. Vi har haft enormt nöjda kunder redan från start.

Värdet ligger i att slippa köa
Att det har gått så bra från start tror Fredrik beror på den effort kunderna lägger in relaterat till vad de får.
– Vi får höra av patienterna att de får så mycket tid, men de får precis samma tid med läkare som på en vanlig vårdcentral, inte en minut längre. Värdet ligger i att de inte behövt stå i en lång telefonkö för att få en tid två dagar senare. Därför tycker folk att det är amazing.

”Jag tror att de flesta kommer att vara mångsysslande frilansare i framtiden. Kombinera plugga med att fotografera och köra taxi”

I dag sker allt fler saker via mobilen on demand. Vi gillar att inte behöva anstränga oss för mycket. Klick, klick så är det klart. Därför tror Fredrik att vi kommer få se samma typ av tjänster inom flera branscher.
– Det kommer att komma inom exempelvis städtjänster. Vi vill inte ringa och upphandla, utan bara klicka i att vi vill att den personen kommer i morgon klockan tre.

Just denna typ av tjänster, så kallade nyttotjänster som förenklar människors vardag är svenska entreprenörer bra på att bygga. Exempelvis prisjämförelsesajter, smarta kalenderfunktioner och städfirmor.
– Vi bygger inte Facebook, som bara är till för entertainment. Tjänster som Spotify är ovanligt för Sverige.

Där är Kry ett bra exempel, det är roddigt att gå till läkaren. Har man besvär som inte är akuta drar man på att boka läkarbesök i flera månader. Fredrik drar jämförelser med e-handeln.
– Bor man i storstan handlar man på Mathem även om Konsum ligger på hörnet, man har utbudet, men inte tiden. På glesbygden finns inte utbudet, därför handlar man via nätet.
Precis detsamma gäller för kry. De som söker vård kommer från hela landet, både från storstad och glesbygd.

fredrik2_starta-driva-foretag

The new work force
I och med att det kommer allt fler digitaliserade tjänster och marknadsplatser tror Fredrik inte att man kommer att arbeta på samma sätt som man gör i dag. Han pratar om the new work force.
– Jag tror att de flesta kommer att vara mångsysslande frilansare i framtiden. Kombinera plugga med att fotografera och köra taxi.

Inom det området ligger den svenska lagstiftningen efter. Vem ger dig pension och vem har ansvaret om du blir sjuk? Det är frågor vi måste lösa.
– Flexibilitet är det nya. Ni journalister har kommit längre inom det området, men det kommer att komma även i andra branscher.

Airbnb är ett bra exempel, de har gjort alla som vill till hyresvärdar.
– De har skapat en bransch som inte finns. Sådana typer av marknadsplatser kommer vi att få se mer av.

Gillar att vara underdog
Fredrik har startat flera företag inom olika branscher, bland annat Lendo och Fakturino. Vad är det som driver honom?
– Jag gillar att vara underdog, men det är hemskt svårt att komma in i en ny bransch. Att starta Kry har varit det roligaste och mest värdeskapande jag har gjort. Att spara pengar åt folk, visst, men att få folk friska är amazing. I dag har människor så låga förväntningar när det kommer till vård och förväntar sig inte innovation inom området. Därför blir de så lyckliga när det fungerar.
Ändå finns en viss skepsis. Kry växer inte som Fredrik tycker att det borde.
– Många säger att de vill se att det fungerar innan de testar. Därför är det första besöket gratis.


Om Kry
Första mötet är gratis, därefter kostar ett besök 300 kronor.
Den digitala vårdcentralen är öppen varje vardag 8-21, med ett glapp 13.45-17.30.
– Det är svårt att hitta personal mitt på dagen.
På helgerna håller de öppet under fyra timmar.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X