Saturday, April 27, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuBåde möjligheter och utmaningar

Både möjligheter och utmaningar

Anna Maria Eide är Auktoriserad hudterapeut med Mästarbrev. Hon tog sin internationella Cidesco-examen 2002 och startade eget företag direkt efter. Nu driver hon skönhetssalongen Studio Aroma i Göteborg. Här delar hon med sig lite om vad som har hänt på hennes resa. 
Av Nina Jansdotter

Sedan starten 2002 har Studio Aroma i Göteborg vuxit till en salong med sju auktoriserade hudterapeuter och massageterapeuter, samt en läkare som gör fillersbehandlingar och botox. De var tidiga med detta upplägg och arbetar
hårt med att vårda sina kundrelationer. Detta har visat sig vara ett vinnande koncept, menar Anna Maria, som har en rad kompletterande utbildningar inom hälsa och hon brinner verkligen för vad hon gör.
– Att hjälpa människor med hudproblematik som acne, rosacea, milier, endokrinproblematik med hårväxt och hudförändringar samt olika muskulära problem är väldigt givande. Vi har mycket apparatur som laser, IPL, ultraljud med mera. Dessa maskiner är bra verktyg i vårt arbete. Just nu läser jag till sjuksköterska samtidigt som jag driver salongen för jag kände att jag ville utveckla mig ytterligare.

Hur kom du in på din företagarbana?
– Jag har alltid haft gott om energi och höga ambitioner. Jag insåg tidigt, redan under min utbildning, att eget företagande skulle vara en grogrund för att kunna utvecklas och få arbeta på ett sätt som passar mig fullt ut.

På frågan om vad som är det bästa med att vara företagare svarar Anna Maria snabbt; friheten, utmaningarna och de oändliga möjligheterna. Det som däremot ibland kan vara utmanande är att se och möta människors behov oavsett på vilken nivå de är. I mötet med olika människor och deras problematik finner hon alltid nya utmaningar.
– Att driva ett företag framåt i kristider kan också vara utmanande, men även motiverande. Personal kan också vara utmanande, det är ju en helt annan typ av relationer än kundrelationerna. Jag har fantastisk personal som har fått mig att utvecklas något enormt.

Vad har du på gång i ditt företag just nu? 
– Vi håller på att arbeta fram en webbshop. Det är inte långt kvar innan den är klar.  Jag, min man och min svåger är dessutom i full gång att starta upp ytterligare ett aktiebolag. Det är en helt ny utmaning för mig som alltid drivit företag på mina egna premisser. Nu måste jag kompromissa.

Hur jobbar du med marknadsföring?
– Jag arbetar med att hålla hemsidan optimerad och uppdaterad. Det ger mycket tillbaka. Sedan arbetar jag med våra befintliga kunder, de är jätteviktiga och de vill jag att de ska veta om. Vi syns även i sociala medier som vår sida på Facebook och Instagram. Det är viktigt att visa vad vi gör och få potentiella nya kunder att få förtroende för oss.

Vad har du för tips till andra som också vill starta eget?
– Gör en väl utarbetad affärsplan och sätta upp tydliga mål. Då vet du vart du är på väg och får en överblick på vad du behöver lägga in en extra växel på för att nå dit. Det är lätt att starta ett företag, att driva ett företag däremot innebär arbete och engagemang.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X