Thursday, May 2, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...

”Att ha god koll på dina immateriella tillgångar är A och O för att lyckas”

2007 trodde sig Ida Backlund ha kommit på en revolutionerande idé inom löshårsbranschen och registrerade varumärket Rapunzel hos PRV. Det skulle visa sig att hon var helt rätt ute. Nio år senare säljer bolaget löshår och peruker för 120 miljoner kronor till kunder i över 70 länder.
  – Jag kände att det var nu eller aldrig, om jag fick rättigheterna till det här och skulle jobba 300 procent i några år så kunde det bli hur stort som helst.
Text Stina Lilja och Jonas Blomquist

Att göra sin passion till sitt arbete är någonting som många drömmer om. Ida Backlund är en av de som har lyckats. Hon är i dag affärsängel och jobbar med sitt nya investmentbolag där hon investerar i e-handel, retail och tech, gärna inom kvinnliga branscher. Redan som 13-åring i Umeå började intresset för löshår.
– Jag har alltid älskat känslan av att bära löshår. Men när jag var tonåring var det ingen som använde det. Nu är det lika accepterat som smink och det känns ju roligt att vi har bidragit till den utvecklingen och trenden.

Varumärket nyckeln till framgång
Bolaget Rapunzel of Sweden är känt över hela världen och omsatte 120 miljoner kronor under 2015. Allt startade nio år tidigare, när Ida såg ett behov på marknaden. Löshår av hög kvalitet fanns inte. ”Då gör jag det själv”, tänkte hon och gjorde slag i saken.

Ida var noggrann med att registrera varumärket Rapunzel hos PRV i ett tidigt skede.
– Jag kände att om jag har rättigheterna till det här kan det bli hur stort som helst. Att ha god koll på dina immateriella tillgångar är a och o för att lyckas. Jag har träffat människor som jobbat upp ett varumärke utan några registrerade rättigheter till det som sedan förtvivlat blivit fråntagit det över en natt. När man växer och blir större får du fler ögon på dig, och även som investerare är det en av de första sakerna jag kollar på då jag investerar i dag. Mitt tips till alla företagare är att se över dina immateriella tillgångar.

”Jag kände att om jag har rättigheterna till det här kan det bli hur stort som helst”

Rättigheter minskar risk för kopiering
Nu står Ida Backlund inför helt nya utmaningar. Med 60 anställda och kunder i 70 länder är risken för att bli kopierad betydligt högre än när bolaget startades.
– Vi strävar alltid efter att vara bäst och marknadsledande och då finns alltid risken att bli kopierad. Men vi har god kännedom över vilka tillgångar vi har och håller hela tiden koll på vad som sägs om oss.
Det händer ju att konkurrenter och avundsjuka människor använt vårt namn felaktigt och då känns det bra att ha registreringen hos PRV.

Rapunzel är även ett registrerat varumärke på den internationella marknaden, bland annat i Australien och Kina.
– Vi är ett internationellt företag som ser potential i hela världen. Men det är lite mer komplext och kostar mer pengar att registrera ett varumärke utomlands än i Sverige. Men för mig är det väldigt viktigt att ha rättigheterna till vårt namn.

ida-backlund-6

Stiftelsen som ger tillbaka
Ida har under sina år som företagare fått flera utmärkelser av olika kungligheter för sitt arbete. Men resan för att komma dit hon är i dag har varit allt annat än lätt.
– Det har varit en extremt rolig men tufft tid, man får ju uppleva många motgångar. Samtidigt lär man sig någonting av allt som har hänt. Jag brukar försöka vända motgångarna till någonting bra. Det är så jag är som person. därför tycker jag de är extra kul att idag få hjälpa andra entreprenörer med de erfarenheter jag har. Jag har precis gjort min tredje investering, vilket känns superkul att följa!

Stiftelsen Rapunzel vs Cancer är ett utmärkt exempel på Backlunds livsfilosofi. Ett halvår innan hon startade företaget fick Idas mamma cancer. Mamman som gav inspiration till företagsnamnet genom att hon läste sagan om prinsessan Rapunzel hundratals gånger för Ida under barndomen.
– Det var väldigt tufft att få det beskedet, jag kände att jag ville göra någonting. Jag bestämde mig för att göra slag i saken och grundade stiftelsen.
Som så många andra saker som Ida gör blev Rapunzel vs Cancer en framgång. Sedan starten 2012 har stiftelsen delat ut mer än en halv miljon kronor till olika välgörenhetsorganisationer i Sverige.
– Man vill alltid göra mer men det känns som vi har kommit en bra bit på vägen. Jag tycker det känns viktigt att få kunna ge tillbaka, avslutar Ida.


Så undviker du att bli piratkopierad
Piratkopiering kan drabba alla företag som producerar och säljer varor. Ju mer framgångsrik du är, desto större är risken att någon kopierar dina produkter.

Tips till dig som företagare
• Använd varumärket, då ökar kännedomen och därigenom även värdet.
• Om du flyttar din produktion eller vill exportera till något annat land,
säkerställ att dina rättigheter är registrerade även där! Annars är det
svårt att hävda din rätt.
• Håll kunden uppdaterad om var dina återförsäljare finns.
• Agera vid intrång. Låt ingen snylta på ditt renommé och ditt varumärke.

ida-backlund-1-bright

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X