Annonsera för action

När du ska skriva en annons är det viktigt att inte försöka berätta allt på en gång. Håll dig till ett huvudbudskap som du sedan stärker upp. Det säger copywritern Felicia Welander.

Under årens lopp har hon hjälpt många olika slags företag att utforma annonser, allt från Opel till Villaägarna. Felicia Welanders främsta tips för att skriva en lyckad annons är att ta det viktigaste först. För att förstå vad som är mest centralt måste man, som företagare, veta vem man talar med, alltså vilken målgrupp man vänder sig till vid varje specifikt tillfälle samt vilken produkt eller tjänst man vill lyfta fram för just den målgruppen.

– Oftast ska man försöka identifiera beteenden hos målgruppen. Om det till exempel gäller mat är ett avgörande beteende om man handlar i butik eller på nätet. I reklamens värld ser man nu för tiden mer till beteenden än hårda fakta som bostadsort, ålder eller kön, säger Felicia Welander.
I takt med internets intåg har annonsernas språk och utseende förändrats. I dag har man kortare tid på sig och annonsen måste sticka ut på ett helt annat sätt.

”– Man slåss mycket med uppmärksamhet från andra medier nu vilket gör att man måste vara kortare och snabbare i sitt tilltal.”

På internet kallas annonserna för banners. Här gäller det att direkt fånga uppmärksamhet och vara ännu mer träffsäker i sin kommunikation, eftersom mottagaren har ännu kortare tid på sig på nätet än i exempelvis tryckt media. Samtidigt har man chansen att göra lite roligare annonser genom att utnyttja rörlig bild eller ljudeffekter. Det som kan vara bra när man utformar just en banner är att se till att det finns en mellansida, där man ”tar hem det” som man säger i reklambranschen. Det betyder att mottagaren inte bara ska hamna på ditt företags hemsida, utan bli ledd hela vägen fram till köp. Oavsett om det handlar om en traditionell annons eller en banner är det relevant att se vad som finns runt omkring. Det kanske går att göra något roligt av det materialet?

Kan företagare skapa en egen annons?
– De som anlitar mig ska vanligtvis inte bara göra en annons, men generellt är det lite farligt att skriva om sig själv. Man står lite för nära, vet lite för mycket om sitt företag och sin egen produkt. Om man ändå skriver en egen annons ska den innehålla en tonalitet som ger företaget en personlighet i alla medier. Precis som en logga ser likadan ut överallt ska man låta likadant, ha samma röst i olika mediala kanaler. Och man kan behöva professionell hjälp med att hitta rätt tonalitet.

En av de absolut viktigaste sakerna som ska finnas i slutet av varje annons är en ”call to action” vilket betyder att företaget måste berätta vad mottagaren ska göra efter att ha läst annonsen, som till exempel ”Välkommen in i butiken…”

Tre tips till entreprenören

  1.  Ha ett nätverk av kontakter som du samarbetar bra ihop med i projekt. Nätverka och träffa folk.
  2.  Om du har svårt att formulera ditt erbjudande går det att skapa en ”låtsas-annons” för att klargöra företagets kärnverksamhet.
  3. Du som företagare ska stå för det som står i annonsen, så att inte kampanjen blir roligare än företaget.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Instafokus

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X