Sunday, May 5, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapMoa Gürbüzer - Med...

Moa Gürbüzer – Med ett högre syfte

Som terapeut har Moa Gürbüzer hjälpt många barn till föräldrar med alkoholproblem. Det räckte inte. Med visionen att utan alkohol ska bli lika naturligt som med tog hon fram alkoholfria viner i världsklass. Men det räckte inte heller för den prisade entreprenören. Nu vill hon få igång en rörelse där tvånget och skammen att tacka nej till alkohol helt försvinner. 

320 000 barn i Sverige lever med föräldrar som inte kan hantera alkohol. En skrämmande siffra som Moa Gürbüzer är fast beslutsam om att drastiskt minska. I sitt arbete som terapeut har hon tittat in i många av dessa barns ångestfyllda och oroliga ögon.
– Om terapi lyckas eller inte beror även på vad andra gör. Systemet i övrigt hjälper inte, alla måste förstå vidden av problemen som alkohol för med sig.

Moa har hjälpt många, men insåg att hon måste göra något mer för att få en större effekt.
– Istället för att hjälpa individer ville jag göra någonting på strukturell nivå. Titta på vilka normer som påverkar individer.
Hon gav sig in i forskarvärlden, men tänkte att det inte var rätt väg att gå.
– Att ge ut en bok skulle inte väcka tillräckligt mycket uppmärksamhet. En bok skulle inte kunna skapa en social rörelse. 

En första tanke för att väcka uppmärksamhet var att bygga världens största flaska och placera den centralt. Barn skulle få skriva och lägga i sina historier relaterade till alkohol och människor skulle kunna öppna en lucka, ta ut en berättelse och läsa den.
– Jag tänkte att det skulle skapa en rörelse, men min forskarkollega var skeptisk. Flaskan skulle bli bra nyhetsvärde, vad skulle jag göra sen.
Moa började tänka i andra banor. Hur skulle hon kunna få bort alkoholen på ett riktigt bra sätt?

Sen entreprenörskapsdebut

År 2013, 57 år gammal, gick Moa från anställd till egenföretagare. Då startade hon MRG Wines, som bara fokuserar på alkoholfria viner.
– Att starta företag så sent är något man inte gör. Många vågar inte eftersom de inte har åldern på sin sida. Men om man letar lösningar i sitt arbete kanske man vågar mer.
Hon var tvungen att testa, annars hade idén förblivit hemlig och inte förverkligats.
– Det är bättre att så sig och ta hand om skadan än att inte testa.

Moa har fått sett alla sidor av entreprenörskapet. Gjort en massa fel.
– En gång hade det blivit ett litet fel på etiketten så jag fick byta på 8 000 flaskor för hand. Ingen hade nog reagerat, men rätt ska vara rätt.

På vägen har hon tagit hjälp av olika instanser.
– Det finns många instanser som erbjuder gratis hjälp, det är helt fantastiskt. Små utbildningar inom ämnen som marknadsföring och momsredovisning har varit värdefullt för mig.
Bland annat har hon fått hjälp från Business Sweden och Almi.
– Tror Almi på mig är det på riktigt, kände jag.
Hon har även fått hjälp av människor som ställt upp gratis på mässor och provningar.
– Det är medmänsklighet på riktigt.

Förändrar hela marknaden

När Moa gick in i branschen hade inte alkoholfria viner hög status.
– De var bara skit. Jag var tvungen att ändra på synsättet.
Som draghjälp lyckades hon övertala Sveriges bästa champagnekännare, Richard Juhlin, att sätta sitt namn på flaskorna.
– Inget storföretag har intresserat sig för segmentet. Ingen har tänkt på att ge de alkoholfria vinerna status innan. Jag gick in från ett annat perspektiv, gick in på minsta detalj. Jag har fått titta in i barnens skräckslagna och ångestfyllda ögon. För dem handlar det om liv och död.

För att lyckas var hon tvungen att att göra det rätt. Tvungen att få fram de allra bästa vinerna.
– Man ska stolt kunna erbjuda ett likvärdigt alkoholfritt alternativ.
Och hon har lyckats, hennes viner blivit Systembolagets storsäljare.
– En del av hemligheten handlar om att välja rätt vingård. Att arbeta med hantverkare som har en känsla för bland annat druvans förhållande till jorden, geografins betydelse och hur vinerna lagras. Någon som kan hantverket i grunden.

Hon berättar att många tar fram alkoholfria viner som en brosch.
– Det ser bra ut i rapporterna.

En annan anledning är att kunna göra reklam.
– Man tar fram dem för att stärka varumärkeskännedomen. Gör man reklam via alkoholfria viner behöver man inte sätta dit en varningsstämpel, men man säljer mer av vinerna med alkohol. Jag tycker att det är konstigt, på gränsen till brottsligt, att göra så. 

Prisad social entreprenör

Moas satsning för att förändra samhällets syn på alkohol har fått gehör. 2016 utsågs hon till Årets Nybyggare och 2018 erhöll hon titeln Årets kvinnliga stjärnskott, EY entrepreneur of the year.
– Jag har brutit föreställningen om att sociala företagare inte kan växa och göra gott samtidigt.

För att mäta vilken påverkan Moa har som social företagare skulle hon även vilja mäta ett annat bokslut än kronor och ören.
– Ett bokslut för socialt ansvar, det är mycket viktigare än pengar. Jag vill ha information om hur vi förändrar våra barns välbefinnande.

Gör om varumärket

I slutet av oktober bytte Moa namn från MRG Wines till Oddbird. Det ekonomiska bokslutet ser bra ut och hon vill jobba mer med det andra.
– Nu kan jag bli hörd på ett annat sätt. Oddbird utmanar normen, ifrågasätter. En Oddbird är undantaget från tvånget, kan vara sin egen, hjälpa till, säger hon och fortsätter:
– Alkoholfritt är Sveriges tråkigaste ord. Vi kommer att satsa på liberation, befriad, istället. 

I och med namnbytet har hela bolagets marknadsföringsstrategi förändrats.
– För att göra en social strukturell förändring måste vi sticka ut. Det kommer vi att göra nu. Vi vill få folk att haja till. Få detta att bli en snackis, säger hon och fortsätter:
– Kanske kommer den stora flaskan med barnens berättelser att behövas? Ett pekfinger och orden dra åt helvete? Jag vet inte?

För att sätta fart på sin rörelse har Moa även startat podden Med eller utan alkohol.
– Jag intervjuar människor om hur lätt det kan gå. Om hur de känt att de levt i en fängelsehåla med kedjor runt sig. Om hur alkohol starkt har påverkat dem och vägen till befrielse.

Finns ett tvång att dricka alkohol

Hur kan alkoholfria viner hjälpa barn med alkoholiserade föräldrar? Det Moa gör är att försöka få bort det starka tvången som finns att dricka alkohol på sociala tillställningar.
– Om inte tvånget hanteras kommer det att påverka ett stort antal individer. Att dricka alkohol är en självklarhet i samhället. Om du inte rättar dig efter den normen får du problem. Att säga nej accepteras inte om man inte har en godkänd anledning. Att säga nej leder till utanförskap.

Hon berättar att en av fem inte kan hantera den normen och blir antingen alkoholister eller nykterister.
– Många människor kan inte hantera tvånget, kan inte hantera den fria viljan. Hur ska vi då kunna värna om barn som far illa.

Tanken med hennes alkoholfria viner är att de ska smaka så pass bra att det ska bli lika naturligt att ställa frågan “med eller utan alkohol“, som att fråga om mjölk till kaffet.
– Det ligger ingen värdering i att fråga om mjölk. Samma sak borde gälla alkohol. Varför ska vi lägga värderingar i människors val?

Om vi bara börjar ställa frågan hoppas hon att budskapet kommer att sprida sig organiskt.
– Tänk på vad vi, du och jag, kan göra för de utsatta barnen. Jag hoppas att alla kan bli lite socialarbetare, mer medmänskliga, genom att ställa den enkla frågan. Hjälpa varandra för att nå ett socialt hållbart samhälle. Då skulle vi kunna förändra på riktigt.

Drömmen  om att få bort tvånget och skammen

Idag omsätter MRG Wines 30 miljoner kronor och de alkoholfria vinerna säljs på flera platser i världen. Nästa steg är att ta fram Gin, befriad från alkohol. Arbetet är i full gång.
– Jag jobbar alltid med experter från branschen. Nu hjälper kockar och bartenders mig med tastings för att få fram den bästa produkten.

Moa jobbar även stenhårt med att få igång den sociala rörelsen.
– Tänk om varje flaska kunde tala. Kunde hjälpa mig att få folk att ställa frågan, med eller utan alkohol. Det är en enkel fråga, men ändå så svår. Att få bort tvånget och skammen att tacka nej till alkohol är det enda jag vill.

Det är en lång väg att gå, men hon vet att hon kommer att lyckas.
– Annars hade jag inte gjort det här. En dag kommer drömmen att bli verklighet. 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X