Det pratas mycket om digitaliseringens möjligheter, men generellt råder en stor kunskapsbrist och hela tider dyker det upp nya möjligheter. Just därför har Almi och Google tillsammans skapat Digitalakademin, en kostnadsfri utbildning som startar med en kickoff, som efterföljs av fyra fristående utbildningstillfällen.
8 november kommer Digitalakademin till Nyköping.
?– Utbildningen avdramatiserar och gör arbetet konkret för dem som haft lite eller ingen kontakt med digitala kanaler, samt utvecklar de som är igång och vill ta nästa steg, säger Maria Karlsson, näringslivschef i Nyköpings kommun.
– Digitaliseringen är en pågående process. Det räcker inte längre att ha en hemsida utan företagen måste vara aktiva i att driva trafik till den. Med utbildningen vill vi på Almi ge företagen de verktyg som krävs för att de ska hänga med i utvecklingen, säger Tina Mardla, finansieringsrådgivare i Nyköping på Almi Stockholm Sörmland.
Under utbildningen får deltagarna lära sig hur man bygger upp en hemsida från grunden och fokus ligger på att utforma användarvänliga hemsidor som ger fler betalande kunder. Genom utbildning i sökmotoroptimering och utveckling av sociala medier kan företagen nå ut till en större kundkrets och spara pengar på marknadsföring.
– Det handlar om hur du skapar en närvaro på nätet. Syns du inte så finns du inte. Oavsett om du är etablerad eller ny företagare, kan du dra nytta av det som lärs ut och identifiera utvecklingsområden i ditt eget företag, säger Tina.
Surfa in på Digitalakademin.se för att se när utbildningen sker nära dig. Där erbjuds även en kostnadsfri onlineutbildning.