Allt fler företag börjar marknadsföra sig på Instagram. Men vilken funktion fyller just den kanalen? Starta & Driva Företag har frågat Christian Ronnerstam, expert på digital kommunikation.
Hur ska man tänka när man marknadsför sitt företag på Instagram?
– Man kan visa upp sitt företag på insidan, visa upp en mänsklig sida av sitt företag. Men, eftersom det är en väldigt grafisk kanal, är det också ett bra sätt att visa hur era produkter används. Användargenererat innehåll är det som folk litar mest på nuförtiden och då är Instagram en perfekt rekommendationskanal.
Vad ska man tänka på då?
– Instagram är en bra kanal för att nå ut till en specifik målgrupp. Då gäller det att hitta rätt ambassadörer för varumärket, som till exempel visar att de bär en viss klocka eller smycke och på så sätt lockar till sig likasinnade.
Hur hittar man ambassadörer?
– För att hitta rätt ambassadörer är det viktigt att man har gjort en analys över hur målgruppen ser ut. Men det kan också vara under ett event där deltagarna som lägger upp någonting på Instagram, bakom en given hashtag, får någonting extra såsom en special-goodiebag. Även eventet, som företaget senare kanske ska publicera på sin hemsida, får större räckvidd om besökarna lägger upp bilder från det. Men här gäller det att vara kreativ och hitta ett mervärde i att engagera sig digitalt med ert varumärke.
Vad ska ett företag tänka på när man publicerar bilder?
– Varje företag måste ha en tydlig plan för hur man ska lyckas på Instagram. Man får till exempel inte lägga upp för många bilder samtidigt för då kan man uppfattas som “spammig” och användarna tröttnar, less is more här. Ställ dig frågan om du själv skulle tycka det var spännande att se innehållet i ditt flöde. Bilderna ska vara relevanta och tajmingen ska vara rätt för målgruppen vilket innebär att man måste veta när ens kunder själva är aktiva på Instagram, detta går att analysera med verktyg som iconosquare.com
Många företag syns i flera digitala kanaler…
– Ja, och det viktigaste är att man kopplar ihop sina kanaler så att varje kanal ger ett mervärde. En viktig frågeställning är vad ni har för mål med varje kanal. Ett företag kan ha mer fokus på support, ett annat på sitt varumärke, och så vidare.
Hur skiljer sig Instagram från Facebook?
– Instagram är en väldigt snabb kanal, med extremt fokus på det visuella. Flödet rinner på och det gäller att agera mer än på sin egen sida för att få en bra räckvidd, push/pull. Facebook tillåter dig att kommunicera mer med din fanbase på den egna sidan. Då kan man bygga interaktiva funktioner och samla adresser i en databas.
5 snabba tips för att lyckas med Instagram
1. Hitta effektiva sätt att få användare att vilja skapa innehåll med era produkter.
2. Analysera vilka hashtags som är relevanta för din målgrupp och interagera.
3. Det är också bra att Agera på andra sidor för att få en bra räckvidd och nå ut till fler kunder.
4. Knyt ihop dina sociala kanaler så att användare kan få en helhetsbild av varumärket.
5. Var inte rädd att testa nya saker, men titta gärna på vad större konkurrenter gör.