Han utsågs till Årets Unga Företagare. I en intervju med Starta & Driva Företag berättar 28-årige Joel Svensson om drivkrafterna bakom hans entreprenörskap.
Du blev utsedd till Årets Unga Företagare 2014. Vad har du gjort för att förtjäna den utmärkelsen?
– Det kan nog juryn svara på bättre än jag själv, men enligt kriterierna för priset ska man vara en ansvarsfull företagare som skapar nya jobb, har en bra lönsamhet och inspirerar andra. Just den sista biten brinner jag extra mycket för då jag tycker om att inspirera andra till att bli egna företagare. Jag tror även på företagens mjuka värden, som att sysselsätta arbetslösa människor och ge dem en värdefull vardag.
Varför startade du partykungen.se?
– För att göra en lång historia kort så skulle min mor fylla 50 år och hade varit arbetslös i många år. Som många andra barn ville jag ge min mamma en värdefull present på hennes 50-årskalas och då fick det bli ett presentkort i form av ett jobb. Tanken var att hon skulle packa paket medan jag stod för driften av webbshoppen. I början var det inte så mycket jobb och hon jobbade bara halvtid, men med tiden har det blivit mer och mer och nu är hon en av fyra fast anställda på lagret.
Vad gjorde du innan du drog igång ditt företag?
– Innan jag startade Partykungen var jag delägare i ett Stockholmsföretag som sysslade med marknadsföring på internet. Vi hjälpte företag att få nya kunder, och bolaget omsatte som mest 25 miljoner kronor med en vinstmarginal på 20 %. Inför uppstarten av Partykungen sålde jag mina aktier i detta bolag och fick därmed en pott att investera i det nya företaget.
Inför Halloween har ni mycket att göra; har ni någon annan högsäsong?
– Det stämmer, omkring 40-45 % av vår årsomsättning går inför Halloween. För att inte stå arbetslösa resten av året har vi satsat mycket på andra högtider så som påsken, studenten och midsommar. Vi säljer även en hel del festartiklar till kräftskivorna.
Vad har du för tips till andra entreprenörer?
– Våga satsa och våga misslyckas! När jag startade mitt första företag en gång i tiden var det ingen som trodde på mig. Lyssna inte på andra utan lyssna på dig själv, och våga tro på din idé. Då är du nästan garanterad framgång! Om din idé ändå misslyckas, våga prova nya idéer! Jag har haft många projekt genom åren, och alla har inte varit en framgångssaga.