När man startar bolag är det livsviktigt att ha koll på stora förändringar. Det anser Bobo Af Ekenstam, vd för omvärldsanalysföretaget Docere. Här ger han sina tips på hur en entreprenör kan få koll på trenderna som formar framtiden.
Grunden till all utveckling ligger i förändringar. För om ingenting förändrades skulle man inte behöva utveckla någonting. Det säger Bobo Af Ekenstam där han sitter i ett stilrent konferensrum högt upp i en av Hötorgsskraporna i centrala Stockholm.
Men förändringar kan ta tid. Den största fienden är en stark psykologisk motkraft som finns i de flesta av oss. Man vet vad man har, men inte vad man får.
– Människor är i grunden lata. Men det finns de som sticker ut och det är visionärer som verkar ha förmågan att se sig själva i framtiden, säger Bobo Af Ekenstam.
Han förklarar att en person som kan visualisera vad den har i framtiden besitter också kraften att ta sig dit, då man rent mentalt redan har allt det där man drömmer om. Det bekväma man-vet-vad-man-har-motståndet tynger därför inte entreprenörer.
Även om den visuella drivkraften omvandlar studenter till framgångsrika företagsledare måste man hela tiden ha goda kunskaper om vad som händer i ens bransch och i samhället för övrigt: vilka förändringar är på gång och inom vilka sektorer sker de?
Hur ska man då göra för att hålla sig uppdaterad? Och hur kan man göra för att själv ringa in en trend som kanske blir avgörande för bolagets framtid?
– Om man redan har en verksamhet kan man rita upp en kartbild som går igenom vilka saker i vår omvärld vi berörs av och måste ha ständig koll på.
Det är också viktigt att ständigt vara uppdaterad kring vad konkurrenterna gör. Kanske finns det en viss form av teknikutveckling som bolaget bör följa? Men viktigast av allt är att följa förändringar hos sina kunder.
Trendkoll
1. Måla upp en kartbild
2. Se till att bli automatiskt uppdaterad
3. Analysera sedan materialet
4. Fundera över hur ditt företag kan möta utvecklingen
Med kartbilden framför sig kan man sedan identifiera källor och underlag som gör att man blir automatiskt uppdaterad. Det finns nyhetsbrev man kan abonnera på, man kan ha många olika sökord via exempelvis Google alert eller köpa andra, mer avancerade sökmotortjänster.
– Därefter strukturerar man dessa insikter på ett smart sett: finns det mönster? Kan vi klustra beteenden på visst sätt? Ser vi en förändring och om vi gör det, kan vi analysera hur stark den trenden är? Vad kan vi i så fall göra för att möta denna förändring? Kan vi kanske utveckla en ny tjänst?
Det kan låta enkelt, men det är det inte. På stora bolag finns det personer som arbetar heltid med omvärldsbevakning. Det finns många organisationer som jobbar med trendspaning och det kan vara intressant för en entreprenör att följa flera. På Docere har de till exempel lanserat Buzzter.se, där de spanar trender inom 14 olika kategorier såsom media, resor, utbildning och shopping.
För att lyckas med sina affärer på lång sikt handlar det om vilken inställning man har till förändring, menar Bobo Af Ekenstam. Att vara nyfiken och hela tiden ställa sig frågan ”hur ska vi kunna utveckla och göra bättre affärer?” är en långt mer vinnande attityd än att man uppfattar förändringar som ett hot. Men det är inte alltid lätt eftersom en del bolag inte vill förändra sig då man fortfarande tjänar bra med pengar på nuvarande affärsmodell. Därför är det inte ovanligt att de som revolutionerar en bransch kommer från ett helt annat håll.
Om man inte vill förändra sitt nuvarande bolag kan man eventuellt etablera en experimentverkstad, en fristående verksamhet med högt i tak där det är fritt fram att experimentera. På så vis står man inte utanför den pågående utvecklingen helt och hållet.
Eftersom tid är en bristvara samtidigt som vi alltid lämnar digitala spår efter oss finns de smarta entreprenörerna inom tjänstesektorn. Den som bäst lyckas koppla ihop behov med big data har goda förutsättningar att lyckas, anser Pernilla Jonsson, partner på analysföretaget Kairos Future.
Tjänster som parar ihop behov med data är fortfarande i sin linda, menar Pernilla Jonsson. Hon har länge studerat hur konsumenter och marknaden förändras och analyserar vilka nya innovationer som är på gång. I framtiden tror hon att enskilda produkter får stå tillbaka för tjänster som erbjuder ett slags ekosystem, vilket täcker konsumenternas totala behov – som underlättar och sparar tid för människor.
För dagens entreprenörer handlar det därför om att identifiera vilka behov enskilda grupper och individer har på ett så träffsäkert sätt som möjligt. Det förutsätter att man kan hantera stora mängder data och följa de digitala spår som vi alla lämnar efter oss. Pernilla Jonsson är övertygad om att användandet av data, från bland annat sociala medier, kommer att utnyttjas ännu mer av företag i framtiden. Det är både till fördel för företagen och för konsumenterna även om det inte är oproblematiskt, eftersom det kan vara integritetskränkande.
Redan idag används information som vi lämnar efter oss i musiktjänster som exempelvis Spotify där vi får likartade artister rekommenderade, precis som Netflix gör med filmer och Adlibris med böcker. Ett liknande, men mer avancerat och automatiserat system för alla slags varor kommer att efterfrågas i framtiden, tror Pernilla Jonsson.
Enligt en undersökning som Kairos Future gjorde i fjol anser svenskarna att den resurs vi har störst brist av är tid. Den som kan hjälpa människor att spara mest tid har goda förutsättningar för att lyckas, menar hon. Inom livsmedelsindustrin finns mycket att göra – sett till att den mesta shopping vi gör handlar om att få vardagen att gå runt. Inom alla möjliga sektorer tror hon att det kommer att finnas, eller åtminstone efterfrågas automatiserade tjänster som innebär att vi sparar tid.
De tjänster som finns idag inom kultursektorn har genererat en debatt om att man slutar tänka själv, att man fastnar i samma vanor när alternativen som presenteras för en är begränsade. Pernilla Jonsson tycker att det är en intressant aspekt men poängterar att även idag placeras många närbesläktade produkter bredvid varandra i våra fysiska butiker.
För att förstå vad som kommer i framtiden är det viktigt att hänga med i sin samtid och följa opinionsbildarna i sin egen bransch, men även vad som händer i närbesläktade branscher samt intressanta innovationer i helt andra branscher. Dessa innovationer kanske rent av kan appliceras i din bransch?
Framtidssektorer enligt Bobo
Hälsa och förebyggande vård
Allt fler blir allt mer medvetna om kost och motion. Trots det är det relativt få som faktiskt tränar och håller sig i trim.
– Min övertygelse är att de hälsomedvetna kommer att bli fler och att de kommer att efterfråga olika typer av tjänster såsom självmätning, få koll på din egen kropp, ha din egen journal.
Hållbarhet – i alla dess former
Hållbarhetstänk är inte bara miljöfrågor, utan det tränger in överallt. I allt från hur vi ska äta till hur vi bor, transporterar oss etcetera. Behovet av att handla schysst ökar.
Energieffektivitet
Hitta smarta lösningar om hur vi sparar och alstrar energi. Det kan ibland kräva stora investeringar men inte alltid. På gymmen skulle man kunna alstra energin från löpbanden. Din cykling till jobbet skulle kunna alstras eller en motionscykel hemma skulle kunna leda till att spisen värmdes upp.
Sociala medier & spel
För smarta entreprenörer finns hur mycket möjligheter som helst i och med att hela jorden blivit en enda marknad. Inom spelbranschen finns många svenska företag som lyckats jättebra. De små bolagen med få anställda kan omsätta hur mycket som helst. Ofta finns en stark hävstångseffekt som innebär att det blir inte mer arbete för att du har fler konsumenter.
Individualismen
Man vill sticka ut och man bygger upp ett personligt varumärke. Att hjälpa människor att bli, eller att känna sig mer unika. Ett bra exempel är Mykea, som började med att göra unika luckor och andra fronter för Ikea-möbler.