Friday, April 26, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuRedo att gå all...

Redo att gå all in

När Alisa Stevanovic påbörjade sitt UF-år var hon fast beslutsam om att det skulle vara en språngbräda till företagande. Nästan ett år efter studenten är företaget i full gång och Alisa planerar för expansion. Hon drivs av att vara sin egen chef, inte begränsas av någon annan och att skapa sin egen väg. Foto Emma Roxström

Redan i andra klass på gymnasiet startade Alisa Stevanovic ett UF-företag. Idén gick ut på att energieffektivisera gym genom att tillvarata energi från träningsmaskinerna. Det gick inte riktigt som hon hade tänkt sig.

– Jag ville ha revansch, jag ville ta mig till SM-final.

Sista året gav hon det en ny chans, nu med en ny idé.

– Folk ställde sig alltid samma fråga, vad är det för lunch på restaurangen som låg bredvid gymnasiet. Då kom vi på idén till Lunchie.se, en webbapplikation som samlade menyerna från alla lunchrestauranger i Västerås på ett och samma ställe.

Företaget gick bra, Alisa och hennes tre kollegor tog sig till final i tävlingen Sveriges bästa UF-företag.

– Syftet med UF-företaget var att det skulle vara en språngbräda till att starta eget. Lunchie.se var ett proof of concept. Vi jobbade mycket med feedback, både kunderna och användarna gillade tjänsten.

Efter studenten kunde Alisa inte tänka på något annat än att bli egen företagare, tack vare Ung Företagsamhet.

– Jag gillar att vara min egen chef, att inte vara begränsad och att få skapa min egen väg.

Men kollegorna var inte beredda att satsa så Alisa startade företag själv.

– Antingen är det 110 procent eller ingenting. Annars uppstår det lätt konflikter. Jag kände att jag ville gå all in och utveckla konceptet ytterligare.

Hon spann vidare på sin idé och tillsammans med utvecklare byggde hon ett nytt system från grunden. 28 november 2016 lanserade hon Findie.se. Idén går ut på att det finns en uppsjö av restauranger och caféer och det är svårt att hitta rätt. I webbapplikationen filtreras urvalet på mat och miljö. Man kan även få en virtuell rundtur hos alla Alisas kunder för att få en upplevelse innan fysiskt besök. 

– Att googla restauranger hjälper inte, de fem populäraste hamnar i topp. Facebook är inte fair, krögare och caféägare har ofta inte tid och råd med det. Därför hjälper vi även våra kunder att synas i sociala medier.

Hur ser du på konkurrensen inom ditt område?

– Branschen börjar bli allt mer digital och det finns konkurrerande tjänster som specificerar sig på olika segment. Vi fokuserar på att utveckla en smart sökmotor där du kan kategorisera restauranger precis efter vad du vill ha.

Alisa berättar att Findie.se växer i den takt hon vill, i den takt hon kan hantera på egen hand. Fortfarande jobbar hon mycket med feedback och utvecklar tjänsten efter vad kunderna vill ha.

– Jag jobbar även med testgrupper, alla reagerar ju olika. Nu jobbar jag med att utveckla de statistiska funktionerna och att expandera utanför Västerås. Först i städerna runtom. När jag har fått mer kött på benen ska jag äntra Stockholm.

I höst ska hon anställa sin första medarbetare.

– Det blir en spännande utmaning. Jag har hört att många anställer människor som liknar dem själva, det vill jag inte göra.

Att Alisa är blott 19 år har hon fått höra, både av kunder och på nätverksträffar.

– Många påpekar att jag är ung och kvinna. Det taggar mig. Jag behöver ofta bevisa att de inte ska underskatta mig, jag vänder nackdelarna till fördelar. Ibland träffar jag kunder som inte tror på mig, sen ser de att grannen ansluter sig. Då gör de också det.

I början av sitt företagande la Alisa mycket tid på att nätverka, i dag räcker tiden inte riktigt till.

– Jag måste bli bättre på att prioritera det. Genom att nätverka lär jag mig och jag får kontakter som leder till olika möjligheter.

För att marknadsföra sin tjänst arbetar Alisa mycket med storytelling i sociala medier.

– Jag skriver om de anslutna restaurangerna och caféerna. Då lyfter jag även tjänsten. Vi når ut till 50 000 personer i veckan och det bor 150 000 i Västerås. Jag vet, jag har blivit lite skadad, skrattar hon.

Vilka är de främsta lärdomar du tagit med dig från UF-tiden?

– Att ta initiativ, stiga ut sin comfort zone, ta chanser och se möjligheter. Då var vi tre personer som gick på säljmöten, nu går jag själv, vilket är ett stort steg om jag tittar tillbaka.

I framtiden drömmer Alisa om att finnas nationellt och även expandera utanför Sveriges gränser. I planerna finns även att fortsätta utveckla tjänsten.

Om hon skulle ge något tips till andra som går i företagstankar skulle det vara att ta chansen när den kommer.

– Det går upp och ner, fokusera nu och fortsätt framåt. Ge inte upp vid minsta motgång. Skaffa bra och kunniga mentorer, det har hjälpt mig enormt.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X