Friday, April 26, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medierKonsten att bli mer...

Konsten att bli mer strukturerad på sociala medier

Många företagare jag träffar använder sociala medier, dels för att fylla ett socialt behov eftersom de inte har några anställda och därför jobbar mycket ensamma, dels för att marknadsföra sig själva och sina tjänster eller produkter. 

Av Nina Jansdotter

En av de största fördelarna med sociala medier, som jag ser det, är att man inte behöver ta sig någonstans fysiskt och att det ofta är någon online när som helst på dygnet om man bara har behov av att prata lite med någon eller känner att man har energi för att ge sitt företagande en boost och mer synlighet. Alla klarar dock inte av att begränsa sin medverkan på sociala medier på ett vad de själva anser är ”lagom” mycket tid och börjar då istället uppfatta deras egen närvaro där som i alla fall delvis, slöseri med tid och den känslan är ofta negativ. Att man känner att man borde gjort något annat istället. Något nyttigare.

Frihet – på gott och ont.
Då är det bra att man börjar strukturera tiden man lägger i sociala medier lite mer, så att inte viktig arbetstid används på ett sätt som man själv anser blir fel för den känslan är inte bra att ha med sig. Det tär på energin istället för att det ger något. Vi småföretagare har ju ingen chef som hjälper oss prioritera vår arbetsdag- på gott och ont tänker jag ibland men visst tycker de flesta småföretagare att friheten att själv kunna välja är en av de bästa sakerna med att driva eget.

Formulera ditt syfte
Jag vill verkligen trycka på vikten att ha ett syfte med sin medverkan som företagare i sociala medier. Desto klarare du är över syftet desto enklare kan det bli att minska slözappandet och det som känns onödigt. Vad är det tanken att din medverkan ska ge dig och ditt företag? Ett syfte kan ändras över tid. Det är inget som behöver vara statiskt och samma hela tiden.

Sätt mål
Börja även formulera och skriv ner tydliga mål. Till exempel att du har som mål att göra X antal inlägg om dagen eller i veckan. Du vill ha ett visst antal följare på Twitter eller ta 20 nya kontakter på LinkedIn. Eller att en film du laddat upp på Youtube ska ha haft minst 1000 visningar och så vidare. Just att du blir mer konkret gör att det är enklare att komma ihåg vad det var du hade för avsikt att göra. Då blir det enklare att följa upp vad din medverkan verkligen ger. Når du dina mål? Om inte, var det rätt mål, alternativt behöver du lägga mer resurser i tid och pengar för att nå dit?

Begränsa tiden
Har du svårt att upptäcka att tiden går vet jag många som sätter en äggklocka eller liknande på den tiden som du tänker att du vill lägga på sociala medier. När klockan ringer avbryter du och gör något annat som du har bestämt att du ska göra efter. Alternativt att du alltid har en viss tid, på morgonen, mitt på dagen, på eftermiddagen eller kvällen då du är uppkopplad och låter bli att surfa in andra tider. De flesta kan bli mer disciplinerade om de sätter sig för det och det är tillräckligt viktigt.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X