Är med och slåss med branschens vassaste

Genom att ha en bra struktur, kontinuerlig kontakt med sina kunder, ge fantastisk support och hålla vad de lovar har den två år gamla webbyrån Generation lyckats i en bransch med stenhård konkurrens. Genom att erbjuda bra förutsättningar för de anställda med flexibla arbetstider och den senaste tekniken har de även lyckats locka och behålla talangfulla medarbetare.   

Fyra av fem delägare i webbyrån Generation möts en kall oktobermorgon i den experimentella, ouppvärmda byggnaden Dome of VisionsKTH-området i Stockholm.  Byggnaden ligger dem varmt om hjärtat, då de har varit med och byggt webbplatsen. Det märks att killarna trivs ihop, de skrattar och skojar med varandra samtidigt som bilderna tas. Speciellt med Martin som är yngst i gänget.

Gustav och jag växte upp tillsammans, Martin träffade jag när jag var på ett kundbesök hos hans mamma och hon frågade om vi behövde en praktikant. Jag kände Stens bror och han tog med honom på ett nätverksmingel, säger Robert Hallgren, vd.

Robert var tidigare delägare i en annan byrå. Där tog han in både Martin, Gustav och Sten.

– Vi gick därifrån samma dag. Först frågande jag Sten om han ville starta en ny byrå. Han sa: “Vi kör, men då vill jag ha Martin med mig.” Vi gick från noll till tre anställda på tre minuter.

Gustav kom över några månader senare och den femte delägaren, Rasmus Evensen, driver kontoret i Åre.

– Rasmus och jag är gamla vänner och hade pratat om att driva något ihop i över tio år. När jag ringde och berättade om våra planer nappade han direkt. Han pendlar mellan Åre och Visby, så i praktiken har vi faktiskt kontor på båda ställena.

Att Robert har startat just en webbyrå är inte utav en slump. När han startade sitt första företag 2004 sålde han turboventiler till bilar. Då bad han en kompis att bygga en webbshop. Första månaden sålde han för 60?000 kronor så han kontaktade en webbyrå.

– Då upptäckte jag problematiken med webbyråer. De varken svarar eller återkommer och så tar de hutlöst betalt. Därför lärde jag mig att programmera.

Starkare tillsammans
Robert berättar att många byråer startas av en kreativ person som sedan anställer kompisar. För honom var det viktigt att bygga in en struktur för att växa redan från start.

– Genom att ta in personer med spetskompetens inom design, utveckling, projektledning och försäljning som delägare hade vi alla delar på plats från början. Visst kan det vara utmanande med flera viljor i ett nystartat företag men det är därför det är viktigt att välja partners med omsorg och att ha ett bra aktieägaravtal. Jag har tidigare erfarenheter av konstellationer som varit mindre lyckade, men i Generation har vi bara tagit konsensusbeslut hela vägen. Vi diskuterar först och sedan kör vi, det fungerar bra så länge man delar samma mål och visioner.

Under de två år som företaget har funnits har utvecklingen ständigt gått uppåt. Tack vare inställningen och den kontinuerliga uppföljningen med kunderna.

– Det är ingen slump att vi heter Generation. Vi gör allting tillsammans som ett team. Utan den grundinställningen hade vi aldrig kunnat nå den tillväxt och framgång som vi haft. Gamla industriella hierarkier hör inte hemma hos oss.

Till skillnad mot många andra byråer har Generation löpande kontakt med kunderna även efter att hemsidan är färdigbyggd.

– Webbranschen har blivit den nya hantverkarbranschen med många tveksamma aktörer. Men ska man serva Sveriges största bolag krävs struktur och en organisation som klarar det. Vi ger alla kunder snabb support och vi håller vad vi lovar. Vi har egentligen aldrig försökt att göra något unikt, utan snarare strävat efter att göra det lite bättre än alla andra. En framgångsfaktor har alltid varit att vi fokuserat på ett fåtal saker. Många kan göra en hemsida i WordPress i dag. Men ganska få kan leverera en professionellt utvecklad webbplats med design, teknik och säkerhet på den nivå som stora bolag kräver. Det är vår nisch.

Nätverkar sig till kunder
Bland Generations uppdragsgivare finns några av Sveriges största bolag. Den minsta kunden är en korvkiosk i Härjedalen.

– Hos oss är alla lika viktiga, alla har samma prismodell och får blixtsnabba svar på förfrågningar och support. Vi har en aktiv inställning till sälj, försäljning är vår överlevnad.

Robert berättar att i byråbranschen har man traditionellt inga renodlade säljare. Man har projektledare och möjligtvis en vd som säljer på inkommande förfrågningar.

– Vill man växa snabbare behöver man vara på tå. Vårt sätt att bemöta det på har framförallt varit systematiskt nätverkande. Vi fick höra att man omsätter en miljon om man går med i ett affärsnätverk. Därför gick vi med i sju. Jag äter förresten aldrig lunch ensam. Det ger mig drygt 200 tillfällen per år att nätverka med partners, kunder och andra spännande personer.

Precis som många andra tyckte Robert att det i början var jobbigt att prata inför nya människor och ta kontakt med personer han inte känner.

– Det ligger djupt rotat i oss människor. Om man gjorde bort sig inför gruppen på stenåldern blev man utslängd ur grottan och uppäten. Men genom nätverkandet har jag lärt mig otroligt mycket. Det är spännande att höra andras stories. Nu kan jag koppla ihop personer som har nytta av varandra, dela med mig av kunskap och kontakter. Det är vad nätverkande handlar om, att dela med sig utan egen vinning. 

Givande mentorskap
När företaget väl var igång kände Robert att han ville ha en mentor som stöd för att bygga upp en större organisation.

– Jag ville inte ha stöd i detaljfrågor, utan främst i övergripande organisatoriska frågor. Hur man jobbar med tidrapportering, hur man differentierar sig och kring ledarskap. 

Han googlade, fick upp NyföretagarCentrum och skickade in en ansökan. 

– När jag sökte till mentorsprogrammet ringde Pelle Lindberg upp mig innan informationsträffen och sa att han inte hade tänkt medverka i år, men att han ändrat sig när han såg min ansökan. Jag tror att han läste mellan raderna att jag hade en hög ambitionsnivå och ett driv.  Vi kom överens om att vi skulle arbeta ihop. Medan de andra mentorerna och adepterna minglade och skrev lappar med önskemål om vilka de ville paras ihop med gick jag och Pelle in i rummet bredvid och pratade affärer istället.

Trots att mentoråret är slut är inte Robert och Pelles samarbete över.

– Pelle går nu in som ledamot i vår styrelse vilket känns jättekul. Det hade varit tomt utan honom nu efter mentorsskapet. Jag tror att det är viktigt att få in en extern part i styrelsen snabbt. Det är lätt att fastna i förutfattade meningar och fortsätta i invanda spår.

Att ta in en mentor visade sig vara givande, under året har vi tredubblat både omsättning och antalet anställda.

Lockar talanger
Robert är utvecklare i grunden, i dag jobbar han främst med ledarskapsfrågor, försäljning, ekonomi och administration.

– Det är en ny utmaning, att inspirera de anställda att nyttja sin fulla potential. Tar man den här rollen har man ett ansvar.

För att hitta talanger har Robert ett tätt samarbete med yrkeshögskolor och tar in talanger som praktikanter.

– När praktiken sedan är slut känner vi ofta att vi inte kan vara utan dem. Att lära upp unga människor ställer krav att man har koll på ledarskapet. Men på köpet får man ett starkt driv, stort engagemang och lojalitet. Det är en fantastisk känsla att kunna göra det, dels möjligheten att skapa arbetstillfällen, men även att få se människor växa med sina utmaningar. Unga förmågor har ofta större insikter om ny teknik också, det passar oss perfekt. Vi lär oss av varandra.

Ska man lyckas locka nya och behålla gamla medarbetare är det viktigt att erbjuda förutsättningar så de kan ha en balans i livet.

– Vi har 37,5 timmars arbetsvecka och erbjuder flexibla arbetstider. De kan jobba hemifrån och har alltid tillgång till den senaste tekniken. Det tar bort frustration och medarbetarna blir mer effektiva.

Trots att Generation vuxit mycket på två år vill Robert inte riktigt kalla företaget för en startup.

– En startup enligt min definition kämpar för att nå lönsamhet och kritisk massa, eller är subventionerad med externt kapital. Vi har växt lönsamt och organiskt med eget kapital hela vägen. Krona för krona. Kund för kund. Anställd för anställd. Vi gör inget nytt och unikt, vi gör någonting som redan finns bättre. Vår ambition är inte heller att blir störst, utan bäst på det vi gör. Fortsätter vår kurva nu och vi kan bygga mer volym kommer vi att vara med och slåss med de vassaste i vår bransch. 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och försäkra dig om att inte missa något!
PRENUMERERA