Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy, ett socialt medie specialdesignat för grupper. Här berättar han anser är det roligaste med nischen sociala medier och vad han har för långsiktig vision.
Sociala medier är en förhållandevis ung bransch med både möjligheter och stora utmaningar menar han. Claes gillar att det finns mycket kvar att göra och det faktum att branschen påverkar många människor, både positivt och negativt i sin vardag. Nästan alla använder någon form av sociala medier idag. För att ge sig in i matchen krävs ett visst mått av galenskap anser han.
– Att utmana de stora etablerade aktörerna krävs en stor dos galenskap och det är först nu i min ”karriär” som det är tillräckligt galen idé för att jag ska bli riktigt utmanad, säger Claes med ett skratt.
Vad kännetecknar ditt team?
– För det första har vi en vilja av stål. Vi har haft många motgångar men vi har lärt oss enormt mycket och i den processen har vi blivit starkare. Vi är tacksamma för att jag och mitt team har många som tror på oss och vår förmåga att lära oss så mycket som möjligt.
Vad har du för långsiktig vision?
– Att kunna bli den plattformen där alla communities lever. Där jag kan samla allt från mitt engagemang i Rädda Barnen, mina kompisgrupper, de konserter jag går på till att jag läser böcker med likasinnade.
Bolagets hela vision går ut på att skapa en plattform som ökar sociala interaktioner mellan människor. varför? Jo för att det behövs för att vi ska kunna brygga den utmaningen vi står inför just nu med brist av intimitet mellan varandra globalt, tillägger han.
Du håller på med att resa kapital just nu. Hur går det och vad ska kapitalet vara för?
– Just nu söker vi väldigt små belopp bara för att kunna bevisa vår modell. På sikt handlar det om avsevärt mer pengar som skall användas för att snabbt skala vår modell internationellt.
Du har tidtagare erfarenhet av att pitcha till investerare. Vad kan du ge andra företagare för bra pitch – tips?
– Driv ett bolag som du verkligen brinner för. Jag sover, äter och lever för mitt bolag och när det kommer uppstå utmaningar så det handlar om hur mycket man klarar av att hantera. Brinner du för ditt bolag är det enklare att fortsätta och det ser investerare, avslutar Claes med eftertryck.