Linn Mayer driver ett företag inom sjukvård och hälsa som heter Klinikum. Här berättar hon bland annat om vad det är som är det bästa med att vara företagare inom sin nisch och vad som kan vara utmanande.
Företaget har samma namn som mottagningen och erbjuder tjänster med kiropraktik, idrottsmassage samt rehab- och uppbyggnadsträning. Deras PT/rehabterapeut är även certifierad coach och kostrådgivare.
– Våra sammanlagda kompetenser möjliggör för ett holistiskt arbetssätt av med patienter och ökar möjligheterna att kunna erbjuda en helhetslösning för hälsan.
Det bästa med att verka i deras bransch är för det första att känna att det är en väldigt omfattande kundnytta. Hon som människa och yrkesutövare får mycket positiv energi av att hjälpa människor till en bättre hälsa. Rent företagsmässigt så är det en stabil och eftertraktad bransch att verka i då trenden går åt ännu mer stillasittande arbete och mindre rörelse i vardagen, vilket kan ge smärta och värk eller stressrelaterade besvär vilket ökar efterfrågan på deras tjänster, förklarar Linn.
Att verka som ett privat vårdföretag innebär ofta per automatik en utmaning redan i att du är just privat, mottagningen konkurrerar med offentligt finansierade mottagningar som också kan erbjuda kiropraktor.
– Att klassas som vårdgivare innebär per se högt ställda krav på kvalitetssäkring för hantering av bland annat journalsystem och verksamheten överlag då man står under Socialstyrelsens tillsyn.
Den etiska aspekten är viktig
Som vilket företag som helst så behöver ett vårdföretag vara vinstdrivande men där den etiska aspekten spelar in och ger skäl till att vara eftertänksam med bland annat prissättning och försäljningsteknik.
– Lockpriser, klippkort och liknande upplägg skulle kunna tänkas vara smart rent företagsmässigt men kan bli oförenlig med vårt primära uppdrag att värna patienten.
Det gäller att hålla sig ajour med samtidens sätt att marknadsföra sin verksamhet, men att hela tiden framhålla vikten av professionalism, menar Linn. En reflektion av dagens moderna marknadsföring på social media är att det är lätt att framhäva den stereotypa bilden av yrket, den som både kan anses vara ”cool” men samtidigt kan verka lite skrämmande.
– Det finns gott om klipp som visar olika justeringar som föranleder ”knak”. Det man inte visas i videon som leder till behandling är anamnes, berättelse om sökorsak och hälsotillstånd, samt en genomgående hälsoundersökning som inte är lika häftiga att filma men som är väldigt viktiga delar under ett besök hos oss.
Man måste kort och gott tänka på helheten när det kommer till marknadsföring för att behålla förtroendet men samtidigt fortsätta vara aktuell, tillägger hon.
Vad kan vara utmanande i ditt jobb?
– Det kan ibland även vara utmanande rent tidsmässigt. Patientmötet är alltid högsta prioritet. Ibland behöver patienter lotsas vidare från oss till annan vårdgivare alt till en annan terapeut hos oss – då behöver detta samordnas och följas upp. Utöver patientmottagning så sköter vi alla inkommande samtal, mail, städning av kliniska ytor själva, säger Linn.
Är det fullbokat en dag och många ”avvikelser” dyker upp kan man lätt hamna efter i schemat vilket leder till en ökad stress när man arbetar med människor. Som vårdgivare lägger man allt fokus på patienten som inte sällan har väldigt ont. Att alltid försöka hjälpa patienten både med behandling och vara närvarande i samtalet kräver att man själv måste vara fokuserad och i balans, vilket givetvis i sig kan vara en utmaning vissa dagar.
Vad utmärker ditt ledarskap?
– En av mina egenskaper och som också delvis präglar min ledarstil är att jag är inkännande. Jag vill låta alla utvecklas och jobba på ett sätt som de trivs med och samtidigt kan bidra positivt till verksamheten. Jag tror på människan och att få låta alla blomma ut och ta vara på sina förutsättningar
Att få balansera frihet och ansvar som medarbetare kommer leda till utveckling och ökad självkännedom vilket alltid är positivt, enligt Linns erfarenhet. Rent generellt så är hon en öppen person som har ett stort behov att förstå sin omgivning. Att ha glimten i ögat och skoja till det när tillfälle bjuds stärker gruppen då glädje är en kärna för att må bra och även prestera.
– Jag är väldigt nyfiken på människor jag träffar och i synnerhet de jag arbetar tillsammans med. Jag bjuder in till ärliga och genuina samtal eftersom jag tror att relationer, både professionellt och privat, byggs starka av det.
Detta gör att Linn lär känna människor och får en förståelse för hur de fungerar. Det är nödvändigt med den förståelsen för att kunna samarbeta på ett sätt som gör att både verksamhet och individer mår bra, menar hon.
– Det blir lättare att involvera och engagera medarbetare om du är väl införstådd med personlighetstyp och deras förutsättningar.
Det gäller som ledare att se när någon är mogen för att ta ”nästa steg” karriärmässigt. Att vara målinriktad på ett inspirerande sätt genom att själv ta initiativ till en sådan utveckling brukar få positiva ringar på vattnet och skapa framåtanda.
Vad har du för framtidsplaner?
– Jag ser med positiv förväntan fram emot Klinikums framtid. Jag trivs bra med vårt koncept där vi arbetar holistiskt och samarbetar mellan olika professioner för att våra patienter ska uppnå en bättre hälsa med smärtfrihet.
Som nästa steg ser Linn att de utvecklar sina samarbeten, både med befintliga och med nya terapeuter. Det finns spännande utbildningar att fördjupa sig i som kan ta några år innan man är färdig med men som kan utveckla verksamheten ytterligare.
– Tids nog ser jag även att vi växer ur lokalerna, vilket vi redan hunnit göra två gånger tidigare. Det vore spännande att ha fler filialer av Klinikum, kanske med olika fokusområden.
Det viktigaste för dem är alltid att fortsätta utveckla och göra ett så bra arbete de förmår för deras patienter. Det attraherar både fler patienter/kunder men även professionella terapeuter som efterfrågar att få arbeta med dem.