Gokind grundades av två kognitionsvetare från Linköpings Universitet, Hjalmar Norell och Simon Berglund samt affärsjuristen Gustaf Anselmsson. De såg möjligheten med att samla information om alla företags hållbarhetsarbete och paketera denna information på ett så lättillgängligt sätt som möjligt för att hjälpa konsumenter och företag att göra rätt val. Här berättar Gustaf om deras resa.
På frågan om hur deras idé kom förklarar han att de delade en frustration i att företagens hållbarhetsarbete och avsaknad av arbete göms i långa hållbarhetsrapporter som ingen konsument eller inköpare på ett företag har förmågan och kraften att ta till sig.
– Gokind samlar hållbarhetsdata på alla företag du handlar ifrån; alltifrån takten företagen minskar sina utsläpp till hur skev deras organisation är utifrån jämställdhet exponeras. Istället för att förlita sig på att kunder vill läsa långa rapporter såg vi möjligheten till att guida konsumenter och företag direkt i deras befintlig bankmiljö.
Det är detta som är deras affärsidé. När du gör ett köp från ett varumärke eller en leverantör – då får du direkt och enkelt reda på hur hållbarhetsarbetet från varumärket eller leverantören står sig mot dess konkurrenter, tillägger Gustaf.
Varför behövs er tjänst?
– Banker och investeringsplattformar har fått förtroendet av sina kunder att förvalta oerhörda förmögenheter. Kunderna vill och förväntar sig av sina banker att de ska hjälpa dem till gröna beslut, gröna investeringar och sunda ekonomiska val. Men bankerna har tyvärr inget verktyg för att effektivt åstadkomma detta.
– Vi ger bankerna och deras kunder en grön autopilot som låter kunderna automatiskt ta del av relevant hållbarhetsinformation och som guidar dem till att ta vettiga finansiella beslut. Banken får aktiva kunder, och kan tjäna pengar på de gröna förflyttningar som de förmår sina kunder att göra.
– Vi i Sverige har ett guldläge, menar Gustaf. Det finns massvis med offentlig data. Det finns företag som går betydligt längre i att släppa hållbarhetsdata än vad som sker i något annat land. Det är i detta som Gustaf och hans medgrundare vill att flera aktörer i Sverige tar stafettpinnen och börja exponera företagens klimat- och jämställdhetsarbete.
– Det behöver inte vara just genom banker – som är de som vi arbetar med. Men även revisionsbolagen, VC-företagen, SaaS-bolag – såsom Lime, Fortnox. Alla vi har en jäkla dundermöjlighet till att driva förändring som också skapar affär för bolagen och deras kunder.
Det är också en möjlighet att driva på företag och industrier bortom Sverige. Inspiration med en udd. Företag som väljer att ducka blir exponerade och de som är framåtlutade får synlighet och bästa möjligheterna till att få nya kunder, poängterar Gustaf.
De har nyligen fått in investerare
Silicon Valley baserade Plug and Play har nyligen investerat i Gokind. Det är deras andra investering i Sverige efter Einride. Investeringen görs tillsammans med andra internationella investerare som sammanförts genom Plug and Play.
– Alireza Masrour som är vår investerare hos Plug and Play är en härlig profil. Han sitter i deras globala ledning tillsammans med grundarteamet, som hanterade de första investeringarna i Google och PayPal. Alirezas och hans kompanjon Saeeds resa i Silicon Valley är annorlunda, säger Gustaf, entusiastiskt.
Vad har ni för kortsiktiga – och långsiktiga planer?
– Vi vill kunna ge varje konsument och företag de bästa verktygen för att exponera företagen de handlar från och investerar i. Vårt långsiktiga mål är att kunna erbjuda detta genom våra partners i form av banker och finansiella aktörer till en väsentlig del av världens befolkning.
Det kortsiktiga målet är, enligt honom att tillsammans med Nordiska banker förbättra kundupplevelsen på ett sådant sätt att Sverige blir det världsledande landet i att kunna ge konsumenter och företag smart och relevant hållbarhetsinformation.
Vad kan du ge andra entreprenörer för tips, de som vill pitcha till investerare och också har stora visioner?
– Att våga prata med potentiella kunder långt innan du är redo eller har en produkt. Ju mer du lär dig om din potentiella kunds situation och frustration, ju fler samtal du har där du kan se en röd tråd hos kunderna – desto enklare kommer du ha att pitcha till investerare.
Genom att prata med potentiella kunder kommer du enklare kunna se utmaningar som din verksamhet kommer ställas inför. Detta gör dig mer redo att pitcha till investerare och bemöta deras frågor, avslutar Gustaf.