Att lönsamhet är en förutsättning för att driva företag, det vet de flesta. Men visste du att ett genomtänkt hållbarhetsarbete kan göra att du tjänar mer pengar? På verksamt.se/hallbarhet möter vi Magdalena Holm och Truls Christenson som båda driver lönsamma företag med starkt hållbarhetsfokus.
De senaste åren har det varit mycket fokus på hållbarhet, såväl i media som i den politiska opinionen. Det pratas om att återbruka, plastbanta, minska utsläpp, resa fossilfritt och göra hållbara val. Och om att alla har ett ansvar. För den som driver ett litet företag kan det lätt kännas både utmanande och kostsamt att utöver allt annat nödvändigt också klämma in hållbarhet på schemat. Och vad är egentligen hållbart företagande?
I Helsingborg hittar vi företaget Rscued och en av grundarna, Truls Christenson. För Rscued är själva företagsidén att ta vara på livsmedel som annars hade slängts. De omhändertagna råvarorna förädlas i vad Truls beskriver som en ”frukträddarfabrik”.
– Matsvinn är ju ett av vår tids största klimatproblem och det känns fantastiskt att kunna vara med och bidra till att göra något åt den problematiken. Förra året tog vi hand om 400 ton och det känns så otroligt skönt att kunna göra någonting bra av det, säger han där han sitter på upphoppad på ett par lastpallar bland apelsinlådor och juiceflaskor.
Det märks att hållbarhetsarbetet är något som verkligen motiverar Truls. Gesterna är många och orden kommer snabbt och utan tvekan när han förklarar hur de tar tillvara och förädlar förväxta grönsaker och partier med kantstött frukt. Cirkularitet är ett ”superviktigt” ledord för verksamheten.
– Om matsvinn hade varit ett land så hade det varit det land i världen som släppte ut tredje mest koldioxid, efter USA och Kina!
För att vi ska prata om hållbart företagande krävs dock mer än ”bara” en vilja att göra klimatsmarta val. Självklart handlar det om att minska ditt företags påverkan på miljö och samhälle, men det handlar minst lika mycket om att göra din affärsidé mer långsiktig, relevant och konkurrenskraftig. Truls Christenson nickar.
– Den stora utmaningen är att förena den klimatmässiga hållbarheten med den ekonomiska. För oss tog det sju år att knäcka den koden. Men nu har vi lyckats, säger han.
Tjugo mil norrut, i småländska Anderstorp, får vi en pratstund med Magdalena Holm som är hållbarhetsansvarig på Essem Design. Företaget med anor från 1930-talet utvecklar, tillverkar och marknadsför hållbar och funktionell hallinteriör.
Bland hatthyllor, hallspeglar, galgar och krokar konstaterar även Magdalena att begreppet hållbarhet har många aspekter. Hon påpekar särskilt att det inte bara handlar om innehållet i produkten, utan även om livscykelperspektivet, hur länge saker och ting kan användas.
– Vi erbjuder 10 års garanti på våra produkter, men vi vill att de ska hålla mycket längre än så, säger hon och tittar ut över den ljusa produktionslokalen där dagens arbete är i full gång.
När Magdalena sedan fortsätter berätta är det en smula oklart hur mycket de småländska rötterna spelar in, men att resurssnålhet och hållbarhet finns i företagets dna råder det inget tvivel om.
– Förr i tiden handlade det mycket om ekonomi, men det som var bra för ekonomin var även bra för miljön, säger hon.
Idag, tack vare att hållbarheten står i fokus, blir det i stället tvärtom.
– Vi sparar resurser i alla led. Vi tänker på att spara material, vi sparar energi och vi tänker på att spara ytan. Allt som vi sparar för miljön gör det även bra för ekonomin.
Ett genomarbetat och väl implementerat hållbarhetstänk kan också leda till ökat engagemang hos medarbetare samt nöjdare kunder och samarbetspartners. Magdalena Holm poängterar vikten av att engagemanget för hållbarhetsfrågorna kommer uppifrån, och att de får genomsyra hela verksamheten. Arbetet med leverantörerna får statuera exempel.
– Vi ger och tar och hjälps åt att utveckla varandra. Det ger bra effekter på lång sikt, både miljömässigt men även ekonomiskt, säger hon.
Hållbarhetsarbete kan alltså ta sig många olika uttryck, och se olika ut för olika företag beroende på exempelvis storlek, kunskap, motivation och bransch. Ditt hållbarhetsarbete kan vara det som skiljer dig från konkurrenterna, eller så är det nödvändigt och vedertaget för företag att driva hållbarhetsarbete i din bransch. Oavsett vilket alternativ som stämmer in på dig och ditt företag, är grunden för allt hållbarhetsarbete att förstå hur du tjänar pengar långsiktigt.
Så i vilken ände ska du börja? Tillbaka bland containrarna med räddad frukt och grönsaker i Skåne tipsar Truls om att välja en sak och bli riktigt hållbar på den innan du ger dig på nästa. Att inte försöka göra allt på gång – och bli överväldigad.
– Det viktigaste är att komma i gång!
Lär dig mer om hållbart företagande på verksamt.se.
Tre smarta tips för hur du kan minska ditt företags miljöpåverkan:
- Gör hållbara val
Ta reda på vilken påverkan dina produkter eller tjänster har på miljön och undersök om du kan göra mer hållbara val gällande tillexempel transporter, energi och material.
- Satsa på kvalitet och långsiktighet
Satsa på produkter som håller länge, både gällande trender och slitage. Tänk över hur din produkt enklast kan rengöras, repareras, åldras med värdighet och tåla hantering utan att gå sönder.
- Effektivisera transporter och förpackningar
Minska ditt företags koldioxidutsläpp genom att transportera med tåg eller se om du kan köpa in mer lokalt. Ofta används onödigt stora förpackningar, kolla om du kan paketera mer effektivt, och se till att förpackningarna går att återvinna.