Sophie Hedestad med team lanserar nu SaaS-bolaget NOQX med fokus på målstyrning. När använt så innebär målstyrning en lång rad av fördelar menar hon. Här berättar Sophie om deras koncept och varför de behövs.
Sophie är 36 år gammal har två små barn och sambo på Lidingö utanför Stockholm. Hon har alltid älskat att jobba och nu kombinerar hon det med småbarnsliv och entreprenörskap, vilket är en riktig utmaning menar hon.
Efter ekonomiexamen på Lunds univestitet så började Sophie som säljare på SaaS-bolaget Meltwater. Hon jobbade på säljavdelningen under fem år och avancerade i karriären och blev försäljningschef där med ansvar för nykundsbearbetningen i Sverige.
Jag “sadlade om” och började jobba med marknadsföring, jag byggde upp Meltwaters marknadsavdelning i Norden. Efter nio år på Meltwater var det dags för en ny utmaning, Då började jag som marknadschef på Netigate där jag spenderat 3,5 år med att utveckla marknadsavdelningen och kommersialisera vår strategi.
Kan du berätta lite om NOQX och varför mål är viktigt?
Om målstyrning görs rätt så skapar det en riktning för anställda. Det hjälper anställda att prioritera och det bidrar till högre produktivitet. Det kan även skapa tydlighet, det ger ansvarsfördelar då det motiverar, inspirerar och möjliggör handlingskraft hos anställda.
Problemet är enligt hennes erfarenhet att målstyrning görs alldeles för komplext och ostrukturerat. Företag har en vision, en 5-årsplan, en 3-årsplan, en årsplan, kvartalsmål, månadsmål och 2-veckors sprints.
Detta dokumenteras i olika excelfiler, PowerPoint-slides eller HR-system. Anställda blir mer förvirrade och irriterade snarare än motiverade, tillägger Sophie.
Detta bekräftar 100% av alla hon talar med på alla nivåer, oavsett om du sitter i ledningsgruppen eller är anställd. Lösningen på problemet är i ett första steg att man erkänner problemet och att man som ledare gör allt i sin makt för att skapa tydlighet och möjliggöra handlingskraft hos sina anställda, anser Sophie.
Det fungerar inte att mikrostyra personer så nyckeln till att lyckas med din målstyrning är att involvera anställda, skapa transparens och ett nytt sätt att kommunicera på. Detta vill vi spendera våra nästa 15 år på att lösa med en SaaS-plattform.
Vem står bakom företaget?
Grundarteamet är jag, Sophie Hedestad, CEO (EX Meltwater), Robert Zetterqvist, CTO (EX-Klarna) och Matilda Lundsten, Head of UX. Vi bygger framtidens målstyrningsplattform, en ”Goal-tool” som gifter sig med en ”Collaboration-tool” kan man säga. Vår mission är att skapa tydlighet och möjliggöra exekvering för anställda
Varför behövs den? Vad gör er unika?
Jag ansvarade för OKR-processen (målstyrningen) på Netigate och letade länge efter en plattform som anställda skulle älska att jobba i. Det finns INGEN plattform där ute som löser problemet på ett schysst sätt och samtidigt motiverar anställda. Tro mig, vi har gjort en hel del research.
De behövs för att de är det enda bolaget i världen som fokuserar på anställda. Alla andra bolag fokuserar på att göra chefer nöjda, menar hon.
Det är viktigt att skapa tydlighet för alla i ett företag, var man är på väg, hur man tar sig dit och vem som är ansvarig för vad. Kan man inte erbjuda detta som arbetsplats kommer man tappa talanger och inte nå sina tillväxtmål.
Vem vänder ni er till?
Ett bolag som vill digitalisera sig, som är i förändring och behöver skapa struktur. Ett bolag med ett starkt tillväxtfokus. Mediumföretag 100-500 anställda som befinner sig i Norden eller Europa till att börja med.
Även om de bygger plattformen till anställda så kommer försäljningen av plattformen ske via ledningsgruppen och specifikt den som ansvarar för målstyrningen, oftast, CEO, Chief Operations Officer, Chief Strategy Officer eller HR-chef.
Vad har ni för långsiktig plan med bolaget?
Vi är investerade i detta på lång sikt och kommer lägga våra nästa 10-15 år på NOQX. Vi avser att sälja plattformen internationellt och ha +1000 anställda världen över när vi är etablerade.