Thursday, June 20, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuCem Celepli Atchi grundaren...

Cem Celepli Atchi grundaren bakom Allbry

När Cem Celepli Atchi studerade till socionom väcktes hans intresse för skolsocialt arbete. Han undrade varför pratades det inte mer om detta och hur kom det sig att ingenting hade förändrats sedan han gick i grundskolan? Där föddes hans affärsidé till företaget Allbry och nu har han även fått ett flertal investerare att backa upp honom.

Cem menar att hans intresse utvecklades snarast till en besatthet. Han ville veta och förstå varför elevhälsan hade så låg prioritet till trots att allt fler unga lider av psykisk ohälsa. Med egen erfarenhet av psykisk ohälsa och med uppväxt i ett utsatt område var skolan en viktig plats.

– Men tryggheten fattades många gånger och jag upplevde det svårt för skolan att fånga upp både mig och andra elever som hade behövt den där extra uppmärksamheten och stöttningen.

När det närmade sig kandidatuppsats på Socionomprogrammet visste Cem redan vad han skulle skriva om.

– Nu fick jag möjlighet att djupdyka i ämnet skolsocialt arbete och påvisa dess problematik. Det blev då tydligt att något behövde göras och här väcktes idén.

 Efter hans studier valde han inte helt oväntat att börja arbeta som skolkurator och tog kort därefter tog Cem beslutet att satsa helhjärtat på sin idé.

– Ett nytt och modernt verktyg behövde tas fram om vi ska lyckas få välmående elever och ungdomar. Det börjar många gånger i skolan.

Varför behövs ditt företag?

– Med oss skapas friska barn och ungdomar som har lust att lära. Det gynnar på sikt både individen och samhället. Elevhälsan får lite uppmärksamhet i skolfrågor men är grunden till att skolpersonalen ska kunna genomföra sitt uppdrag och att elever ska vilja infinna sig i skolan, säger Cem entusiastiskt.

 Han förklarar även att de tillhandahåller ett verktyg han själv önskade fanns när han gick i skolan. Vi ser en tydlig trend i att skolfrånvaron, liksom psykisk ohälsa bland unga ökar.

 Denna fråga måste enligt Cem tas på större allvar och rätt resurser ta plats för att råda bot på denna utmaning.

– Lika viktigt är det proaktiva arbetet för att styra om utvecklingen. Vi vill skapa förändring och vet att med oss ges fler barn förutsättningar till att må bra i skolan.

Vem har nu gått in som affärsänglar?

– För oss är det ytterst viktigt med rätt investerare, som förstår och delar vår vision. Bland våra investerare återfinns flera affärsänglar från Nyfikna Investerare, utbildningssektorn, Bling capital och The Inner Foundation. Med dessa investerare vet vi att vi kan ta Allbry till nya höjder och hjälpa fler elever till god elevhälsa.

Varför valde du att ta in kapital?

– Genom kapital får vi mer än bara pengar. Vi får kunskap, nätverk och resurser för att fullfölja vår vision om god elevhälsa på elevens vis. Utan att låta för högtravande vet vi att vi gör skillnad. Med mer kapital i ryggen ges vi förutsättningar att göra skillnad för fler och spetsa vår produkt ytterligare.

De vill skapa smarta och tillgängliga verktyg för elevhälsan så att de kan hjälpa elever att bli sitt bästa jag, poängterar Cem.  De ska vara en naturlig tjänst för alla Sveriges skolor och elever där tydliga resultat ska kunna påvisas om ökat välmående samt närvaro bland elever.

– Allbry vill också skapa förändring på en samhällelig nivå och bidra till högre krav på god elevhälsa. Skolsocialt arbete måste tas på större allvar politiskt om vi ska kunna vända utvecklingen inom svensk skola.

Kan du ge något tips till de företag som vill lyckas pitcha till affärsänglar och investerare?

– Våga vara er själva och sluta aldrig tro på er vision. Ta vara på ert team och nätverk, ensam är inte starkast. För mig och Allbry har det varit väldigt viktigt med det externa bollplanket, men det mest grundläggande är den nära relation med kunden för att på riktigt kunna möta behoven.

När vi kan påvisa hur vi möter behoven och vilken skillnad vi gör blir det tydligt för investerare att förstå vad de kan bidra till både i kunskap och kapital, avslutar Cem.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X