Makarna Jenny och Ivan Daza driver TakeReference, en rekryteringsfirma för rekrytering och headhunting av toppsäljare och försäljningschefer. Här berättar de hur de kom in på den banan och vad som är det bästa, samt vad som kan vara utmanande med att driva företag tillsammans med sin äkta hälft.
Ivan inleder med att förklara att enligt hans erfarenhet finns det alltid behov av toppsäljare, samtidigt som många anser att det är det svåraste som finns, att hitta riktigt bra säljare. De är båda toppsäljare själva och de har båda även arbetat med rekrytering tidigare, så valet föll sig naturligt.
Ivan drev Blatteförmedlingen, som hade fokus på mångfald och affärsnytta och som blev ett Gasellföretag och jag arbetade på två olika rekryteringsfirmor. En liten och en stor, säger Jenny, entusiastiskt.
Varför behövs er affärsidé?
– Duktiga säljare behövs alltid, det är många gånger de som får ett företag att lyfta. Oavsett tid, så behövs duktiga säljare, svarar Ivan.
Deras affärsidé bygger på stort nätverk, träffsäker process, personliga möten och att de även bjuder på sin stora erfarenhet av hur man attraherar säljare.
Jenny tillägger att de därtill är extremt noga med referenstagning. Både tidigare chef, kollega och kund kan kontaktas. I dag är det inte många rekryteringsfirmor som enbart jobbar med att rekrytera säljare, menar hon.
Vad är det för fördelar med att driva eget tillsammans med sin fru eller man?
– Vi har korta beslutsvägar och är extremt synkade för vi vet hur den andre fungerar. Dessutom är vi båda snabba och vi jobbar som tre per person. Roligt är det med, säger Ivan med ett leende.
På frågan om vad som kan vara utmanande svarar han att det kan vara svårt att stänga av jobbet och ta kväll. Det blir lätt ett samtalsämne till, när det borde vara slut på dagen. Men de är duktiga på att påminna varandra om att ta kväll eller att inte prata jobb hela tiden.
– Sen har man ju som egenföretagare inget val, vi måste ju leverera, men så är det för alla som driver eget. Då och då måste vi ibland jobba fast det egentligen skulle vara fritid, säger Jenny.
De bokar strategimöten
För dem är det viktigt att de driver sitt företag som ett klassiskt bolag. Det vill säga att de har måndagsmöten och strategimöten där de gemensamt förankrar besluten. Likaså att de planerar mål för veckan, mål för dagen, budgetmål och uppföljning samt att de firar segrar.
– Allt som man gör i ett vanligt bolag fast med mindre krångel och högre förståelse för varandras egenskaper och fördelar. Då kan man maxa och sporra varandra när det behövs och man kan komplettera varandra, säger Ivan.
Ett tips han vill lägga till är fördelarna med att ena kickar igång företaget parallellt med att den andra har en anställning och stabil intäkt tills man är säker på att bolaget har tillräcklig ekonomisk drivkraft. På så vis minskas risken.
– Sätt en plan för hur ni ska arbeta och komma överens. Var lyhörd, respektfull. Skapa kvalité både i det lilla och i det stora, avslutar Jenny.