Thursday, January 16, 2025
Html code here! Replace this with any non empty raw html code and that's it.

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemInspirationIntervjuLinn Rosenqvist och Hanna...

Linn Rosenqvist och Hanna Lauste grundarna bakom Herbox

Herbox idé är sprunget ur problematiken att kvinnor ofta hamnar i obekväma situationer på grund av mens och avsaknaden av mensskydd. Här berättar grundarna Linn Rosenqvist och Hanna Lauste om deras koncept och vad de har för planer.

2019 studerade de i San Diego där de gick på ett enormt campus och började reflektera över problemet. Hur kommer det sig att en så stor andel av jordens befolkning menstruerar, och ändå saknas mensskydd på de allra flesta toaletter? De insåg snabbt att detta är ett problem många tjejer och kvinnor känner igen sig i, samtidigt som de företag som velat erbjuda gratis mensskydd har saknat en bra distributionslösning.

Efter hemkomsten från San Diego 2020 kontaktade vi ett företag inom produktutveckling som hjälpte oss att ta fram den lösning vi hade i huvudet – dispensers med mensskydd, med en inbyggd tidsfördröjning för att förhindra svinn, och på så sätt hjälpa företag och organisationer att tillgängliggöra mensskydd. Förklarar Linn.

De båda har alltid drömt om att starta eget och jämställdhet och kvinnofrågor är något som legat oss varmt om hjärtat ända sedan gymnasietiden.

– Genom att driva detta företag känner vi att vi att vi får utlopp för våra kreativa och entreprenöriella sidor samtidigt som vi känner att vi får vara med och bidra till ett mer tryggt och jämställt samhälle, säger Hanna.

Att inte ha tillgång till mensskydd när man behöver det är något så otroligt många känner igen sig i, därför märkte de av ett stort intresse och efterfrågan av deras produkt redan innan de lanserade. Utifrån all respons de fått märker de att deras idé har varit otroligt uppskattad hos både företag och skolor som äntligen känner att de fått en bra lösning på hur de kan erbjuda gratis mensskydd på ett smidigt och hållbart sätt, men det är också fantastiskt att få feedback från slutanvändarna det vill säga elever på olika skolor till exempel.

– Vi får dagligen meddelanden på Instagram från unga tjejer att dem är så glada över att deras skola infört Herbox, och att de nu känner sig tryggare och lättade på grund av det, säger Linn, entusiastiskt.

Vad är det roligaste med att vara företagare?

– Att få vara med och göra skillnad för andra tjejer och kvinnor gällande någonting vi själva alltid har saknat känns så himla roligt och viktigt, svarar Hanna och Linn tillägger:

– Det roliga med att vara egenföretagare är också hela resan i sig, alla kunskaper, insikter och lärdomar man får inom alla möjliga områden och att vara omringad av andra drivna personer med så mycket energi och idéer. Vi älskar också att vara vår egen chef där vi själva kan bestämma hur vi vill lägga upp våra dagar/veckor.

Att driva företag innebär dagliga utmaningar men där de genom att vara två grundare får ett otroligt stöd från varandra. De är lika på många sätt, men kompletterar varandra på många andra sätt, menar de. Det är guld värt att de kan dra nytta av varandras styrkor i olika situationer. Det finns många fördelar med att vara två och de är övertygande om att de inte hade lyckats få en så pass bra start som vi fått på vår bolagsresa om det inte var för just det.

– Att driva företaget tillsammans innebär att vi alltid har varandra att luta oss mot längs vägen, både i sakerna vi firar men också i utmaningarna som uppstår, säger Hanna, entusiastiskt.

Vad har ni på gång just nu?

– Trots att vi nyligen lanserat har vi redan planer på att inom kort lansera ytterligare en produkt inom samma segment. En produkt som är otroligt efterfrågad på marknaden och som vi redan har flera kunder som väntar på! Vårt mål är förutom att tillgängligöra mensskydd så mycket som det går på den svenska marknaden även inom kort lansera även utomlands, säger Linn.

Vad har ni för tips till andra som också vill förverkliga idéer genom att starta företag?

– Våga! Vi brinner för jämställdhet och kvinnofrågor och tyvärr är bolagsvärlden mansdominerad, men vi hoppas och tror att vi och vårt bolag inspirerar andra kvinnor till att våga följa sin dröm och starta eget, avslutar Hanna.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...
X
X