Thursday, October 3, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemTrygghetFörsäkringFler lättnader för företagare...

Fler lättnader för företagare som får a-kassa

Regeringen har beslutat om en tillfällig möjlighet för företagare som får ersättning från a-kassan. Nu är det tillåtet att göra marknadsföringsåtgärder som syftar till att företagaren ska kunna återuppta sin verksamhet.
– Det är en fråga som SMÅA satt ljus på vid flera tillfällen. Det är väldigt positivt att det nu blir förändring, säger Jessica Tjällman, kommunikationschef SMÅA.

Många egenföretagare har drabbats hårt under pandemin. För att underlätta för egenföretagare har regering och riksdag tidigare beslutat om bland annat tillfälliga lättnader inom regelverket för arbetslöshetsförsäkringen.

Enligt huvudregeln måste en företagare upphöra med sin verksamhet helt eller lägga företaget vilande för att kunna få arbetslöshetsersättning. Men nu finns tillfälliga regler som innebär att en företagare kan marknadsföra sig med bibehållen ersättning från a-kassan. Detta om åtgärderna syftar till att senare kunna återuppta verksamheten.

Målet – snabbare uppstart
Syftet med förändringen är att företagare ska kunna komma i gång snabbare efter pandemin. Bestämmelsen trädde i kraft den 1 juni 2021 och gäller till och med den 31 december 2021. 
– Vi har ett regelverk som skapar ett moment 22 för många arbetslösa företagare. De hindras att söka arbete genom sitt vilande företag men ska söka uppdrag som anställd. Det är glädjande att regeringen beslutat om en tillfällig lättnad. SMÅA vill dock se permanenta lättnader i regelverket och en ny lagstiftning som definierar och tydliggör vad man får respektive inte får göra i en vilande verksamhet, säger Jessica Tjällman, kommunikationschef SMÅA.

Exempel på tillåten marknadsföringsåtgärd kan vara:
– Kund- eller leverantörskontakter.
Annons på annans webbplats eller sociala medier, exempelvis agentur för skådespelare eller webbplats där man kan söka hantverkare för olika arbeten.
– Annons i tryckt material, exempelvis direktreklam eller tidning.
– Uppdatering av hemsida och sociala medier.

Då medför marknadsföringen att du inte kan ses som arbetslös:
– Om din marknadsföring innebär att du aktivt säljer varor eller tjänster, exempelvis på events eller mässor eller om du har en webbshop som det går att beställa från.
– Om du anlitar personer som ska utföra marknadsföringsåtgärder där företagaren är den som lägger upp arbetet. Det är då att jämställa med att ha anställda.
– Att utföra arbete åt någon eller några potentiella kunder utan att fakturera arbetet är inte möjligt om du får ersättning från a-kassan.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X