Fredrik Edeland ville underlätta för småbolag genom att förändra en förlegad bransch. Resultatet blev inte bara ett, utan två olika logistikföretag för att kunna möta kundernas olika behov.
Fredrik Edeland fick stipendium för att studera och spela fotboll i USA. Väl hemma skickade hans mamma honom till arbetsförmedlingen. Fredrik fick jobb som budbilschaufför.
– Efter två veckor ryckte vd:n tag i mig. Han behövde någon på kontoret. Redan som 19-åring fick jag mycket ansvar.
Hösten 2011 började han studera på Chalmers. Då startade även entreprenörskapsresan med företaget Express Delivery Sweden.
– Jag nischade mig mot snabba transporter eftersom jag såg att det fanns ett behov av det. Jag signade fraktavtal med stora bolag och koordinerade budbilar i både Sverige och Europa.
Fredrik berättar att han satt närmast dörren under föreläsningarna för att kunna springa ut och ta samtal.
– Kunderna uppskattade att ha en kontakt för alla sina transporter.
Bolaget fick ett stort avtal 2014, kunde anställa sin första medarbetare och kom tvåa på Gasell i Västra Götalandsregionen 2018.
Tid, pris och hållbarhet
När företag letar transportalternativ tittar de på tre parametrar: tid, pris och hållbarhet.
– Vilken parameter som är viktigast beror på situationen. Därför måste det finnas en flexibilitet. Det har inte funnits i branschen.
Express Delivery Sweden fokuserar på tid. För att även kunna hjälpa dem som tycker priset är viktigare startade han ett till bolag Sendify, som även är helt digitalt. I och med att det är extremt enkelt är målgruppen småföretagare, som inte är vana transportköpare.
– Småföretagare har svårt att överblicka landskapet över möjliga alternativ. Alla transportbolag är bra på olika saker. Vi har samlat alla alternativ i ett system vilket gör det extremt enkelt att hitta det bästa alternativet.
Idag är det svårt att jämföra hållbarhet. Den datan går inte att få från fraktbolagen.
– Trenden är positiv. Fraktbolagen fokuserar allt mer på hållbarhet, men det går långsamt.
Varför är det så svårt att jämföra fraktalternativ? Fraktbolagen har komplicerade prisstrukturer med flera tilläggskostnader.
– Vi vill minska risken för fel och obehagliga överraskningar.
Viktigt med bra processer
I och med att flera kunder bokar via samma plattform får Sendify större volymer att förhandla med hos fraktbolagen.
– Ju fler företagare som ansluter sig till Sendify desto större blir nätverket. Det blir som en snöbollseffekt.
Förutom att ovana fraktköpare får en enkel plattform att använda sig av får de stora transportbolagen ett sätt att nå den målgruppen.
– Det är svårt för dem att serva alla småföretagare. Istället för att förhandla med 2000 olika företag behöver de nu bara förhandla med ett.
Fredrik berättar att han är purposedriven.
– Småföretagare är multitaskers, därför är det så viktigt med bra processer. I vårt ägardirektiv står det inte att vi ska bygga ett fantastiskt transportsystem. Det första som står är att vi ska hjälpa till att utveckla våra kunders företagande.
Vill förändra branschen
Redan som 20-åring upplevde Fredrik att det är dålig transparens i logistikbranschen.
– Små företag har inte samma möjligheter som stora bolag med resurser att förhandla med. De har ingen logistikavdelning, ingen kunskap och inga volymer. Därför ville jag bygga en tjänst på småföretagarnas villkor.
Han tycker att branschen fortfarande är konservativ.
– Den växande e-handeln har agerat katalysator och branschen har behövt ställa om. Men det går för långsamt.
Sendify har vuxit till 18 anställda, med ett team i Ukraina och ett i Göteborg. Nu i höst är Fredrik finalist i Årets Unga Företagare 2019.
– När jag startade bolag var det häftigt med friheten. Företaget utvecklas, även jag. Nu vill jag bygga ett fantastiskt team som tillsammans kan förändra den konservativa transportbranschen.