Tuesday, June 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEkonomiBetallösningarDigitalisering, automatisering och entreprenörskap

Digitalisering, automatisering och entreprenörskap

Att ta betalt är hjärtat i din verksamhet. Med dagens teknik och innovativa entreprenörer uppkommer allt fler alternativ som underlättar och får kunden att tycka det är roligt att betala. Med det ser inte ut så i hela världen. 

Att ta betalt är inte alltid helt enkelt, beroende på var på jorden målgruppen finns. Den världsledande betallösningsleverantören Verifone finns i 158 olika länder, med olika lösningar i de olika länderna.
– Betalmarknaden är så fragmenterad, det finns inga synergier, säger Morgan Sellén, vd på Verifone

Tittar man på marknaden är det olika saker som styr.
– I Norden drivs vi av en stark digitalisering och vi ligger långt i framkant. Tittar man på basala saker som smarta telefoner och internetteckning är Norden dominerande. Det gör att det skapas andra förutsättningar att skapa digitala lösningar, som betalning.
Ett land kan vara helt digitaliserat, men ändå inte ha förutsättningar för tekniska lösningar som underlättar.
– De har inte samma grymma lagstiftning där många saker är avreglerade. Till exempel banksektorn. Man kan bygga ett Klarna eller en annan verksamhet utan att vara stor och stark i Sverige. 

Att vi kommit så långt här beror på att vi är starkt digitaliserade och en gynnsam lagstiftning.
– Och framför allt entreprenörskap. Klarna är ett lysande exempel. Det ifrågasattes om det ens fanns ett behov för deras typer av tjänster. Uppenbarligen fanns behovet. 

Integrerad betalning i prylar

Handeln, både den fysiska och online erbjuder mängder med betallösningar. I vissa fall bidrar de även till att kunden tycker det är kul att betala.
– Tekniken möjliggör allt mer roligare lösningar. Och alla strävar efter att bli lite mer digitaliserade hela tiden. Vi får smartare prylar hemma. Om vi integrerar kylskåpet att beställa mat, kan inte kylskåpet även betala. Eller att bilen betalar vid tankning.

Morgan tror att vi kommer få se mer av den typen av betallösningar i framtiden.
– Det finns redan idag. Ta Itunes till exempel. Du matar in information och Itunes betalar när du bekräftat köpet. Vi har lätt att se detta i den digitala världen, men svårt att se samma lösningar för fysiska saker. Det är ju samma princip. Infrastrukturen finns, nu gäller det att bygga in tekniken som gör det möjligt för någon annan att betala. 

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X