Vill man bygga en stark relation med sina kunder är nyhetsbrev via e-post ett bra sätt att gå tillväga. Fördelarna är många: det är ett billigt sätt att marknadsföra sig på, enkelt att mäta och med rätt verktyg går det snabbt. Oskar Glauser, Grundare av Minutemailer.com ger sina 5 bästa tips för att skicka bättre nyhetsbrev.
Ämnesraden – Det viktigaste i hela nyhetsbrevet. En bra ämnesrad leder till att mottagaren öppnar mejlet. En dålig har motsatt effekt.
Call to action – Skillnaden mellan en tidningsannons och ett nyhetsbrev är att du kan lägga in en knapp som uppmanar läsaren till handling. Ange tydligt vad du vill att läsaren ska göra.
Vem skickas brevet från? – Att skicka nyhetsbrev från en personlig e-postadress är bättre än en noreply-adress. Det är också bättre att använda en egen företagsdomän än en Gmail- eller Hotmailadress då dessa ofta blockeras vid massutskick.
Undvik spamfilter – Att köpa adresser leder ofta att man blir märkt som spammare. Tänk på språket och undvik att använda flera utropstecken, bara skriva med versaler och ord som vinst, gratis och drömerbjudande.
Autentisera din domän – Det ökar antalet mail som kommer fram till sin mottagare. Det gör du i dina DNS-inställningar.