En möjligheter för mig som företagare är livslångt lärande. Vi blir aldrig klara eller helt utvecklade. Jag startade mitt första bolag år 2004 det är ett tag sedan nu. Det jag tar med mig mest under den här resan är att alltid vara nyfiken, vara öppen för nya kunskaper och att hela tiden produktutveckla.
Av: Maria Berghäll
2005, när jag och mina dåvarande kollegor startade vårt första aktiebolag fanns inte StartUp- och ScaleUpscenen i Sverige så omfattande som idag. Driver du bolag idag har du oändliga möjligheter i jämförelse med då. Nätverken och innovationshubbarna är fler och vägarna till att nå den globala marknaden känns kortare.
Go Global from day one
För att kunna ta del ev det bästa med entreprenörskapet i Sverige ska du i ett tidigt skeda söka dig till nätveken där du kan exportera dina produkter eller tjänster internationellt. Att nå den globala marknaden i ett tidigt skede av uppbyggnaden av bolag märks tydligare och tydligare. Jag gillar den kulturen att vi Svenska entreprenörer har modet att tänka större och ta större kliv redan som StartUp. Varför vänta? Sverige är ett litet land. Men vi har otroligt bra förutsättningar att bygga framtidens Unicornföretag. Vi har stark innovationskraft i jämförelse med andra länder så varför inte ta del av möjligheterna tidigt.
Nätverkande i uppstart
Det som jag efter 15 år som företagare kommer tillbaka till är att hitta rätt sammanhang. Sök dig till nätverk, event och coworking-platser som inspirerar dig. I rätt miljö kan du snabbare växa och ta ditt företag till nya höjder.
Tack vare nätverkande har jag lyckats utveckla mitt företag globalt och tagit kliv ut i Europa, Asien och snart även USA. Jag hade aldrig fått möjlighet att signa bokförlag till min nya produkt Empatiministeriet. Vilket är min debutbok som handlar om medmänsklighet i en digital värld. Den släpps efter sommaren, men redan nu har arbetet med ett sidoprojekt kopplat till den börjat ta form. Möjligheter finns runt oss vart vi än är. Frågan är bara hur flexibel är du och ditt bolag. Hur förändringsbenägna, innovativa och futuristsäkra är ni? Hur väl anpassar ni er till digitaliseringen och de möjligheter den för med sig till din verksamhet och bransch.
Glöm inte bort:
“Education is the passport to the future, for tomorrow belongs to those who prepare for it today”