Wednesday, June 29, 2022
spot_img

Exclusive Content:

Småa säkrar tryggheten för Sveriges företagare

Under pandemin spelade Småföretagarnas Arbetslöshetskassa, eller SMÅA, en nyckelroll...

Enklare för småföretagare att få extern finansiering

OPR-Företagslån, med kontor i Stockholm, skapar tillväxt och lönsamhet...

Nina Jansdotter – företagare skriver bok om kärleksbedrägerier i sociala medier

Nina Jansdotter, är företagare och karriärcoach samt författare till...
HemLogistikSå väljer du rätt...

Så väljer du rätt logistikleverantör

Kundernas köpupplevelse påverkas av din logistik. Så att välja rätt leverantör är av största vikt. Här är frågorna du kan utgå ifrån.

Den leverantör som sköter din logistik är en del av dina kunders köpupplevelse. Det är med andra ord en viktig roll som måste fungera. För att hitta rätt leverantör, som passar just ditt företag, finns det några enkla frågor som du kan utgå ifrån.
– Efter att ha funderat kring tre enkla frågor har du en bra utgångspunkt för att se vad olika leverantörer kan erbjuda, säger Erik Nordqvist, Costumer Solution Manager, på DB Schenker.
Han fortsätter:
– Börja med att fundera på var de flesta av dina kunder finns, är det i Sverige eller utomlands? Skickar du mest enskilda paket eller pallar med gods? Är dina kunder privatpersoner eller företag?

Att ta en ordentlig funderare kring vad du har för behov kan helt enkelt löna sig i längden.
– Du kan både spara tid och pengar på ett enkelt sätt genom att välja en leverantör som kan lösa hela ditt logistikbehov.
Det finns såklart fler faktorer som spelar in när du som företagare ska hitta den logistikleverantör som passar dig bäst.
– Viktigt är att skapa en förståelse för vad leverantören kan erbjuda för e-tjänster och leveranstider, det blir ju i förlängningen sådant som du kan erbjuda dina kunder, säger Erik.

Förutsättningarna för hur du bokar transporter kan också vara avgörande.
– Enskilda sändningar kan du ofta boka via nätet, men om du har många sändningar finns det olika Transportadministrativa system (TA-system) att välja mellan. De är transportörsoberoende och går ofta att integrera i ditt eget ordersystem, för att förenkla för dig. Din transportör kan rekommendera ett lämpligt TA-system. Sådant kan vara avgörande för hur bra flödena fungerar.

Vad skulle du säga är viktigast att tänka på för en småföretagare som vill lösa sin logistik?
– Det är såklart att hitta en leverantör du känner förtroende för och som kan lösa det just du behöver för din verksamhet. Men något man annars aldrig kan bortse från, och som är värt att understryka, är betydelsen av att säkerställa rätt uppgifter när du bokar. Stämmer kontaktinformation till dina kunder, adressinformationen, vikten och volyminformationen? Detaljerna är viktiga.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Småa säkrar tryggheten för Sveriges företagare

Under pandemin spelade Småföretagarnas Arbetslöshetskassa, eller SMÅA, en nyckelroll i att...

Enklare för småföretagare att få extern finansiering

OPR-Företagslån, med kontor i Stockholm, skapar tillväxt och lönsamhet med konkurrenskraftiga...

Nina Jansdotter – företagare skriver bok om kärleksbedrägerier i sociala medier

Nina Jansdotter, är företagare och karriärcoach samt författare till en lång...

3 sätt att finansiera din verksamhet

Skulle ditt företag behöva extra ekonomiska resurser för att antingen kunna...
X
X