Vi går mot ett allt mer digitaliserat och automatiserat samhälle. Självklart har det även speglat av sig i utbudet av betallösningar. Morgan Sellén, vd på Verifone hjälper oss att reda ut vad som gäller nu.
Oavsett vilken typ av företag man driver är betalning en central del. Kunderna anammar ett ny teknik snabbt och vänjer sig vid internets enorma utbud. En utmaning för den fysiska butiken, men med teknikens hjälp går det att få in mer smarta och moderna lösningar även där.
– Människor har ambitionen att bli helt digitaliserade, men man kan inte tänka på svenskarna som en homogen grupp. Vi har även nyanlända, barn samt utländska turister och affärsresenärer. Erbjuder man exempelvis bara Swish utesluter man flera potentiella kunder. Man måste ha en livlina. Alla måste kunna betala, säger Morgan Sellén, vd på Verifone.
Livlinan kan se ut på olika sätt.
– Appar, som vi ser allt mer i parkering världen, är inte alltid det smidigaste. Att kunna dra sitt kort och sen är det klart istället för att fibbla med telefon är ofta smidigare.
Morgan berättar att han själv hamnat i situationer där de inte tog kort.
– Jag fick låna kontanter av en okänd person och swisha. Det finns en baksida, men i och med alla digitala lösningar går det alltid att ordna.
En trend är att Klarna och andra liknande aktörer vill få ut sina tjänster i den fysiska världen.
– Om de kunde ta 50 procent av marknaden i e-handeln, vad är det som säger att de inte kan ta 50 procent av handeln i butikerna.
Omnitrenden
Den största trenden är att du som konsument ska ha samma möjligheter och lösningar i en butiks alla kanaler. En butik som hakat på trenden är Gina Tricot, som valt att implementera Klarna i sina fysiska butiker. De vill kunna erbjuda samma betallösningar som i e-handeln. Då trycker man på Klarna i betalterminalen.
– Vill man betala med Klarna väljer man det alternativet i betalterminalen. Personen bakom kassan eller i kön bakom vet inte vilket val du har gjort i och med att det går så snabbt.
Verifone är en infrastrukturleverantör som kan erbjuda alla betalningsalternativ.
– Vi kopplar ihop handeln med finansbolag och routar transaktioner i realtid. Har vi eller våra konkurrenter en dålig dag går det inte att betala. Då lämnar kunden direkt. Därför är det viktigt för oss att vara en driftleverantör som är stabil, säker och trygg.
Obemannade miljöer
Omnitrenden gäller även om det handlar om obemannade miljöer.
– Kunden ska få samma upplevelse oavsett var den betalar någonstans. Det finns få saker som håller ihop ekosystemet såsom betalninsinfrastrukturen gör, säger Morgan och fortsätter:
– Tekniken spinner loss, vilket gör att man kan hitta på alla möjliga lösningar. Båda nödvändiga och helt onödiga. Men om man hoppar på, kan man utveckla sin affär.
Vad vill kunden?
Om man tittar på konsumenten har de ofta ett visakort eller två och kanske ett konto hos Klarna.
– Valmöjligheten för konsumenten blir allt viktigare. Ett beteende som kommer från att vi börjat handla mycket på nätet.
När internethandeln började blommade såg Verifone att i fysisk miljö är förhållandet 98 procent kort och 2 procent cash. På nätet är det 50 procent kort och 50 procent faktura.
– Om man exempelvis köper en dyr tv på delbetalning i butik stod man och hoppades att grannen eller någon annan man känner inte gick förbi och såg att man lånar pengar. Sitter man hemma och handlar är integriteten intakt. Man vill inte lägga ut alla pengar direkt utan väljer delbetalning eller betalning när man fått produkten.
Han berättar att de såg att kunder inte vill betala direkt med kort. Konsumenter vill ha andra alternativ.
– Konsumentbeteendet har gjort att vi har utvecklat våra lösningar så att kunden kan välja olika alternativ i terminalen i betalögonblicket.
Konsumenten vill ha fler alternativ, på andra sidan står bankerna och finansbolagen som vill erbjuda finansiella tjänster.
– Här finns en jättemarknad och vi står i mitten.