Poddlyssnandet fortsätter att öka, nu lyssnar 2,7 miljoner svenskar på minst en podcast i månaden.
– En podcast ger små företag möjlighet att bygga relation med kunder. Formatet är som klippt och skuret för marknadsföring som ger kunderna något av värde och för att få en lojal lyssnarskara måste man producera innehåll som är både informativt och underhållande, säger Mark Whelan, marknadschef i Norden och EMEA för HubSpot.
För den som vill starta sin egen podcast finns mängder av tips på internet på hur man kan bygga en hemmastudio och lägga ut sin podd på nätet. Den största utmaningen för små företag handlar om hur man gör sin podcast intressant för sin målgrupp och om hur man lyckas nå ut till nya lyssnare.
Ett första steg är att bestämma formatet och förbereda ett manus. Ska du intervjua en gäst är det bra som denne får frågorna i förväg för att förbereda sig. Var inte rädd för att gå ifrån manus under inspelningen.
Marknadsför din podd i sociala medier, gör en egen hemsida för podden, skicka nyhetsbrev och satsa på SEO för att få din målgrupp att upptäcka podden.
Se även till att mäta hur många som lyssnar på podden.