Under 2018 ökade företagens kostnader med 600 miljoner kronor. Regeringen har som mål att de administrativa kostnaderna till följd av regler ska minska, men då krävs åtgärder.
Sedan 2013 har företagens administrativa kostnader till följd av regler ökat med i genomsnitt 1,2 miljarder kronor per år. Under 2018 hamnade ökningen på 600 miljoner kronor. Det visar en undersökning från Tillväxtverket.
Ett exempel på regler som ökat kostnaderna är slopad skattefrihet för privat hälso- och sjukvård.
– För att vända trenden med ökade kostnader behöver förenklingsarbetet ske på flera fronter. Att utvärdera och förenkla reglerna i sig är en åtgärd. Minst lika viktigt är att jobba med tillämpningen av regler – det ska vara lätt att göra rätt. Det finns en stor potential att minska regelbördan genom smarta digitala lösningar. Bland annat genom att göra det enklare att lämna uppgifter, söka tillstånd och minska handläggningstider. Det behöver vi satsa mer på, säger Anna Johansson, avdelningschef på Tillväxtverket.
Att man nu kan lämna in årsredovisningen digitalt är en av åtgärderna som minskat kostnaderna.