Man måste våga sätta en rimlig prislapp på de varor och tjänster man erbjuder. I början är det vanligt att många tar alldeles för lite betalt och vissa hamnar till och med i gratisfällan. Ekonomidoktorn Maria Österåker tipsar om hur man ska tänka när det kommer till prissättning.
– Traditionellt sätt har man tre perspektiv att jobba med när det kommer till prissättning. Jag brukar även alltid sätta till ett fjärde perspektiv, säger hon.
1. Kostnadsbaserad prissättning: där du behöver veta vad det kostar för dig att utveckla, tillverka och sälja din produkt eller tjänst innan du kan veta vad produkten eller tjänsten skall kosta för köparen.
2. Marknadsbaserad prissättning: där du kollar in vad motsvarande produkt/tjänst/substitut kostar på marknaden och så väljer du om du vill ta samma eller vara dyrare/billigare.
3. Kundbaserad prissättning: där du klurar på vad kunden är beredd att betala.
4. Självbaserad prissättning: där det handlar om att värdesätta sig själv och sin produkt.
– Alla perspektiven behövs, men jag tycker att man ofta fokuserar för mycket på kostnads- och marknadsbaserad prissättning. Prissättning handlar om värde.