Att ta sitt ansvar för miljön blir allt viktigare för Sveriges företag och dess kunder. Hela 81 procent av svenskarna tycker att företag ska hållas ansvariga för sin miljöpåverkan.
Svenska Möten har tagit fram en checklista på hur man ska tänka för att företaget ska kunna åka på konferens eller kick-off med 100 procent grönt samvete.
- Välj en miljöcertifierad mötesplats.
När man väljer en exempelvis Svanenmärkt mötesplats är man garanterad klimat- och miljömedvetenhet i alla led. - Maten är en stor klimatbov.
Bästa sättet att minska företagets klimatpåverkan är att välja vegetarisk mat på lokala råvaror i säsong. I dag äter vi i Sverige som om vi har runt fyra planeter, vilket inte är hållbart. - Välj klimatsmart transport.
Välj tåg, kollektivtrafik eller cykel om mötesplatsen ligger i närheten. Du kan till exempel ta tåget mellan Göteborg och Stockholm 50 000 gånger med samma utsläpp som en flygresa på samma sträcka. Jämfört med bil kan du ta tåget 25 000 gånger. - Tänk på de små sakerna.
Skicka inbjudan samt agenda och mål för mötet digitalt. Servera kranvatten istället för flaskvatten. Ge bidrag till välgörande ändamål istället för en present till talare och gäster. - Klimatkompensera.
Är inte mötet klimatneutralt kan man klimatkompensera – exempelvis hos någon som investerar i förnybar energi. Högsta förvaltningsdomstolen har under 2018 beviljat avdrag för klimatkompensation förutsatt att klimatkompensationen syns i bolagets marknadsföring.