Olika jämförelsetjänster blir allt vanligare. Men när Vladimir Ruzic skulle sälja sin lägenhet hittade han ingen som jämförde mäklare. I och med att sälja bostaden är en av de största affärerna man gör tog han saken i egna händer.
Tanken har funnits i tre år, i februari 2018 lanserade äntligen Vladimir Ruzic Mäklarkoll.se, en jämförelsetjänst för att hitta mäklare.
– Jag sög på karamellen ett tag innan jag sa upp mig från mitt jobb inom IT. Sen tog det ungefär ett år för mig och mitt team utveckla plattformen.
Idén uppkom när Vladimir blev tvungen att snabbt sälja sin lägenhet för att kunna betala kontantinsatsen till den nya han köpt. Då fick han själv erfara skillnaden mellan en bra och en dålig mäklare.
– Idag finns jämförelsetjänster för allt från skor till locktänger, men det fanns ingen för mäklare. Då slog det mig som en blixt, jag kände att jag hade nått där.
Delägarskap ger bra engagemang
Han satte ihop ett team och började utveckla en plattform.
– Utvecklarna var jätteduktiga, men de delade inte min vision.
Under ett par månader satt Vladimir därför ensam med en halvfärdig plattform samtidigt som folk ringde in på kundservice.
– Det var 1,5 år sedan, idag är vi åtta stycken, det har gått sjukt snabbt.
För att mäkta med en sån resa krävs ett speciellt mindset.
– Att ge upp då hade varit lätt. Tidigt i livet fick jag lära mig att om man vill ha någonting får man jobba för det. Jag har alltid känt entreprenörskapet inom mig, även om jag tog steget sent i livet, säger han och fortsätter:
– Att bli entreprenör är det bästa jag har gjort. Jag har aldrig hittat hem så som jag gjort nu. Har jag inte fria tyglar tröttnar jag. Visst kommer det utmaningar, men tar man dem på rätt sätt går det bra.
Han har inte bara anställda, utan även tagit in delägare i bolaget.
– Ger man bort ägarandelar blir engagemanget ett helt annat. Jag var nyligen på semester ett par dagar, då har de kämpat så in i bomben. Jag har inte ens behövt kolla upp hur det går.
Han tipsar om att innan man ens börjar fundera på att ta in någon ska man ha en ordentlig workshop.
– Prata om förväntningar. Och var övertydliga så det inte blir några missförstånd. Det fick jag erfara med mina första medgrundare, vi hade inte samma ambitioner och visioner för bolaget. I avtalet ska det tydligt stå vad ni förväntar er av varandra.
Lär sig hela tiden
Som egenföretagare lär man sig ständigt nya saker. Bland annat har Vladimir lärt sig att släppa kontrollen.
– I början ville jag kontrollera allt. När man släpper kontrollen och ger ansvar till medgrundare eller anställda växer de som personer och det skapar ett större engagemang. Då växer bolaget per automatik.
Han har även en ny syn på ledarskap.
– I början trodde jag att man kunde köra samma typ av ledarskap på alla. Det funkar inte. Man måste anpassa sitt ledarskap utifrån vem man pratar med.
Ordet mindset är någonting han återkommer till.
– Innan oroade jag mig för allt möjligt. Jag trodde att man skulle göra allt och det är helt fel. Mitt främsta råd är att fokusera på det du är bra på och bli ännu bättre. Skapa ett team eller anställ människor som kan ta hand om resten.
I början trodde inte investerare på Vladimirs affärsidé.
– Det tog på mig. Hade jag haft ett annat mindset hade jag lätt lagt ner. Men det var någonting i mig som sa att det är vad han tror. Jag tänker inte låta någon annans ord begränsa mig.
I samband med lanseringen pratade han istället med några av de stora mäklarbolagen.
– Jag frågade om de kunde ge en liten administrationsavgift för att täcka utvecklingen. De tyckte om tjänsten och vi fick in en summa som vi kunde leva på länge på.
En marknad i förändring
I och med att bostadsmarknaden har ändrats har det blivit svårare för mäklarna att sälja. Även Vladimir har märkt av förändringen.
– Nu när det inte är samma hets har vi märkt är att det blir ännu viktigare för mäklare att marknadsföra sig och skapa förtroende. Speciellt när det är gratis. Mäklarbranschen är pressad. Börjar vi ta betalt för affärer som inte är klara sätter det en press på dem och även på säljarna. Då säger mäklaren nästan vad som helst för att landa affären. Det vill vi ta bort, vi vill ha mer transparens på marknaden.
Han berättar att de testat olika affärsmodeller. Bland annat en leadsmodell, men det var för stort motstånd från mäklarna.
– Och bostadssäljarna ville inte att vi säljer deras kontaktuppgifter, därför har vi ändrat. Det är så med entreprenörskap, man får tweaka sin affärsmodell ett par gånger innan det blir rätt. Speciellt inom tech.
Marknadsföring mot två målgrupper
Han har bearbetat de båda målgrupperna, mäklare och bostadssäljare, på olika sätt.
– Jag kallar min marknadschef för en digital hero. På Facebook finns säljarna, mäklarna är mer aktiva på Instagram.
De kommunicerar även med mäklarna via plattformen och när de sprider sina profiler på sociala medier får mäklarkoll.se ut sitt varumärke.
Företaget har också blivit uppmärksammat av olika medier det senaste halvåret.
– Av den anledningen har vi inte behövt lägga så mycket pengar på marknadsföring, det har kommit organiskt.
Vill förändra branschen
Efter att ha kört en betaversion under året är precis den nya plattformen lanserad. En nyhet är att det finnas något som heter Trygg Mäklare.
– Jag träffade ett småbarnsfamilj på som köpt ett hus med en fuktskada, som ingen berättat om. Det problemet kommer inte att finnas hos oss. Vi har gjort så mycket bakgrundskontroll på mäklarna, bland annat om de har vana av såna här företeelser.
Idag är tjänsten rikstäckande och det finns planer på att även ta den utomlands.
– Målet är att skapa en tryggare bostadsmarknad, jag vill förändra branschen till det positiva. Både för mäklare och för säljare.