Facebook förändrar ständigt sina algoritmer för att användarna ska få en så bra upplevelse som möjligt. För att nå ut med sitt budskap gäller det att hålla sig uppdaterad och inte lägga alla ägg i samma korg.
Att Facebook styrt om sina algoritmer innebär en större utmaning för företagare.
– Det är mer arbetsintensivt nu, man måste outsmarta systemet och förstå algoritmerna om man vill synas, säger PR-experten Nina Jansdotter, som är aktuell med boken Nå ut på Facebook.
Nya boken är hennes tredje på samma tema.
– Boken är inte inriktad på teknik, mer på ton och hur man kommunicerar. Min grundinställning är fortfarande densamma, att plattformen är till för att få kontakt och skapa dialog.
En stor förändring är att inlägg där man länkar till en hemsida knappt får någon synlighet längre.
– Facebook har ingen nytta av att skicka sina användare till en annan sajt, de vill behålla trafiken hos sig.
Vill man lägga in en länk bör man göra det i en kommentar.
– Då förstör man inte själva grundinlägget. Det gör stor skillnad i spridningen.
Enklare filmer och livestreaming får bra spridning på plattformen, men lägg filmen direkt på Facebook. Länka inte till Youtube.
– Film ger tittare en känsla. Och det behöver inte vara så stylat, människor gillar bakom kulisserna-känslan.
Nina har även sett en förändring i människors beteende.
– De läser inte kommentarer i samma utsträckning längre. Man kan få samma fråga fyra gånger och måste då bemöta dem var och en. Användare har inte heller samma tålamod utan förväntar sig respons direkt oavsett tid på dygnet. Svarar man inte på kommentarer eller pm kan det vara negativt för varumärket.
Organisk spridning eller betalda inlägg?
Nina har alltid arbetat för att sprida sina inlägg utan att betala.
– Ibland kan jag lägga pengar för att marknadsföra event för att få människor utanför mitt nätverk att komma. Kanske skulle det vara värt att lägga ett par hundringar istället för tio timmar i tid. Men socialisering och att få till en bra dialog är en sport för mig.
Ska man få organisk spridning gäller det att vara aktiv efter att inlägget publicerats.
– Be ditt nätverk om hjälp med att dela och kommentera. Att samarbeta blir allt viktigare.
Värt att stanna kvar
Trots att det nu kräver mer arbete för att synas tycker inte Nina att man ska lämna plattformen.
– Det är en stor marknadsplats då i princip alla har Facebook. Även de som föredrar LinkedIn och Instagram tittar in där. De flesta har redan byggt upp ett stort nätverk på plattformen, att bara överge det vore tråkigt.
Nina har tidigare gjort misstaget att bara vara aktiv på Facebook, nu är hon även närvarande på bland annat LinkedIn.
– Att lägga alla ägg i samma korg är dumt. Genom att sprida sin närvaro på olika plattformar bli man inte lika beroende av de ändringar som kommer. Jag har blivit blockad på Facebook, då förlorade jag all min inkomst. Då fick jag en påminnelse om att inte bara vara beroende av en plattform.
Nina tipsar:
Var generös, bjud på dig själv och din kompetens. Tänk på vad du kan tillföra för värde istället för vad du kan få ut. Du ska såklart ha ett syfte och en strategi, men ger du får du också tillbaka. Den inställningen har fungerat för mig.