Wednesday, October 9, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemEntreprenörskapDigitaliseringDigitalisering - civilekonomen som...

Digitalisering – civilekonomen som förälskade sig i internet

När Judith Wolst började föreläsa om internet hade hon en romantiserad bild om att allt bara var guld och gröna skogar. I dag har hon även sett baksidan och kan ge en mer nyanserad bild.

Text Maria Östlund Foto Maria Östlin

När Judith Wolst läste till civilekonom upptäckte hon sin passion för internet. Hon sökte sig till en inkubator och fick då kontakt med begreppet digitalisering.
– Sen 2005 har jag jobbat med just digitalisering. Först hos inkubatorn, sen slängdes jag in i startupvärlden.

För 1,5 år sedan valde hon att gå sin egen väg och i dag föreläser hon, jobbar som digital strateg och har precis släppt boken Digital Panik: Få koll på läget! Boken är skriven till människor som vill veta hur digitaliseringen påverkar både dig som person och företagare.
– Vet man om riskerna kan man också ta kontrollen över dem.

Judiths vardag blir aldrig tråkig då den innehåller en salig blandning av olika uppgifter.
– Jag sitter på ett coworking space och vi har ett nätverk som samarbetar i större kundprojekt. Annars hade det blivit ensamt att driva företag.
Någonting man ska vara medveten om är att digitalisering kommer med ständig förändring.
– Man måste ha örat mot rälsen och hänga med. Försök att läsa åtminstone en artikel i ämnet eller lyssna på en pod varje dag för att få en känsla av vad som händer.

Digitalisering – ett begrepp med många definitioner

Vad digitalisering egentligen innebär är någonting Judith reder ut i boken.
– Alla säger olika. Jag tycker att det är enklast att dela in digitalisering i tre bollar. Teknik, människan och samhället.
Tekniken möjliggör allt fler saker, vilket leder till att människor ändrar sitt beteende. I slutändan ändras hela samhället.
– Nu när vi kan göra olika saker snabbt i telefonerna förväntar vi oss samma sak i den fysiska världen. Exempelvis så har vi blivit sämre på att stå i kö och vi ställer helt andra krav som kunder.
Judith berättar när vi tänker på begreppet digitalisering tänker vi främst på tekniken.
– Då missar vi människan och samhället.

Fördelarna med digitaliseringen är många, en nackdel är att företagen måste stå på tå hela tiden. Det är både dyrt och jobbigt.
– I och med digitaliseringen har många börjat multitaska. Man känner sig effektiv, men forskning har visat att vi bara lurar hjärnan. Multitasking gör att vi blir splittrade, stressade och presterar sämre.

Ständig förändring

Vill man som företag bli mer digitalt måste man titta på hela verksamheten, inte bara skaffa ett konto på sociala medier.
– Nu när AI och smart teknik för att lösa uppgifter kommer allt mer måste man fundera över hur det påverkar ens eget affärsområde. Finns det någonting du kan testa för att effektivisera din affär?
Vi ser redan att allt mer av egenföretagarnas administrativt arbete görs automatiskt.
– Företag har en vinning om de hänger med och jobbar tillsammans med tekniken. Det ger en möjlighet för att avsätta mer tid för exempelvis kund- och medarbetarrelationer.

Något som digitaliseringen möjliggör är insamling av data.
– Om man vet hur man ska använda all data som samlas in och hitta samband kommer man kunna ligga steget före.
Vi har börjat prata med tekniken, snart tror Judith att vi kommer ha virtuella assistenter som hjälper oss med att med saker som att boka om möten.
– Om man tänker på exempelvis e-handlare. Vad händer när kunder börjar beställa skor med rösten? Vad behöver man då för system?

Inom några år tror hon att blockkedjor kommer att påverka alla.
– Nu tänker man främst på Bitcoin. Blockkedjor handlar om tillit. Till exempel kommer det gå att spåra om produkter i mataffärerna verkligen är ekologiska. Tack vare blockkedjor kommer det även att bli lättare att ingå avtal utan att blanda in dyra jurister.
Hon tror att det kommer att gynna små, schyssta aktörer.
– Luras man straffas man.

Lättare att nå ut

Tack vare digitaliseringen är det enklare än någonsin att nå ut, till exempel via sponsrade poster på Facebook.
– Där har man mycket vinna och det är billigt. Du kan styra både försäljningen och kommunikationen och det har blivit enklare att slå sig in.
Tekniken blir allt mer tillgänglig för alla, även inom AI utvecklas det fler lösningar som passar mindre företagare.
– Det händer mycket spännande inom området, håll ögonen öppna och prata med andra.

Tydliga trender

Just nu är våga misslyckas-trenden tydlig.
– Man måste experimentera för att kunna hänga med, det förstår fler och fler. Det är någonting man måste bygga in i företagets kultur.
Hon ser också att företag börjar förstå att digitalisering inte är någonting för bara IT-avdelningen, utan något som påverkar hela företaget.
– Fundera över hur digitaliseringen påverkar just er. Det är inte heller någonting man kan lägga ut på en extern part, då får man bara en strategi för sociala medier tillbaka.

Titta på saker som exempelvis delningsekonomi. Vi är mer benägna att låna saker av varandra och vi litar på omdömen. Hur kan ni dra nytta av det?
– Det är spännande då jag tror att små aktörer som kan ställa om snabbt kommer kunna dra nytta av digitaliseringen i större skala. Mindre flexibla företag kommer att få det svårare.
En annan trend att dra nytta av är att unga är mindre benägna att vara anställa. De föredrar mer flexibla jobb.
– En bra trend om man behöver personal under en period. Men det är också ett hot då det är svårt att hitta unga talanger.

Var odelat positiv – nu mer balanserad

I början av sin karriär hade Judith en utopisk bild av internet.
– Jag var en ung och lovande föreläsare som pratade om hur internet skulle göra världen bättre. Nu ser jag att det är tvärtom också. Det hotar demokratin, vi lever i filterbubblor och blir allt mer insnöade i sociala medier, som ger en förvrängd bild av verkligheten. Och hat sprids mer än kärlek.

Hon berättar att San Franciscoklicken diskuterar om hur de ser att internet förändrar människors liv.
– Själv har jag också klurat mycket på den frågan. Det blev till och med en bok på temat. Digitalisering kommer med stora fördelar som vi inte vill vara utan, men också med utmaningar att brottas med. Vi vill alla dra nytta av de stora fördelarna. Men jag tror också att det är klokt att ha lite koll på utmaningarna, så att vi alla kan ta kontroll över tekniken så att vi styr den, och inte tvärtom.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X